BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Biztosan nem a pilóták hibáztak

Megjelent az első hivatalos vizsgálati jelentés az Ethiopian Airlines március 10-én Addisz-Abeba közelében lezuhant utasszállítójának katasztrófájáról, ám abban egyetlen szót sem ejtenek a 157 áldozatot követelő tragédia okozójának tartott MCAS szoftverről. A repülést segítő és az átesés megakadályozását szolgáló szoftver vagy az őt információval ellátó szenzorok egyike hibás lehetett, ezt támasztja alá maga a gyártó, a Boeing által a baleset után azonnal elrendelt szoftverfrissítés. A rendszert a Lion Air indonéz légitársaság ugyanilyen típusú Boeingjának tavaly októberi – hasonló körülmények között történt – lezuhanása után is frissítették, de úgy tűnik, hogy bár azt az amerikai szövetségi légügyi hatóság (FAA) jóváhagyta, az Ethiopian Airlines pilótáinak ez sem segített visszahozni a gépet a zuhanórepülésből. A MAX–8-as felszállás előtti átvizsgálása semmilyen hibát nem tárt fel, a gép repülésre alkalmas állapotban volt – írja a Reuters.

A hatalmas érdeklődés közepette zajló vizsgálat első eredményeinek közlése a nemzetközi légi közlekedési szabályok szerint a balesetet követő harminc napon belül kötelező, függetlenül attól, hogy a felelősséget és a műszaki problémát pontosan meg tudják-e nevezni.

Most is erről lehet szó, de az óvatosság egyrészt a szolidaritás, másrészt a hatalmas tét miatt is indokolt. Dagmawit Moges etióp közlekedési miniszter tegnapi sajtótájékoztatóján annyit közölt, hogy a mostani tudásuk szerint a pilóták pontosan követték a gyártó és az FAA utasításait, de a többszöri próbálkozás ellenére sem nyerték vissza az irányítást a gép fölött, így az biztosan nem az ő hibájukból zuhant le. Moges a vizsgálat két ajánlását is ismertette, az egyik az, hogy a Boeing vizsgálja felül a repülésirányító rendszerét, a másik, hogy a MAX típusú, jelenleg a földön veszteglő mintegy négyszáz gépet addig ne engedjék ismét repülni, amíg a légügyi hatóság meg nem bizonyosodott a hibák kiküszö­böléséről. Mindkettővel nyitott kapukat döngetnek: a Boeing az ígért újabb szoftverfrissítéssel első körben végzett, az FAA pedig most kezdi a tesztelését, s várhatóan az igényelt módosítások végrehajtása után, május második felében engedélyezhetik a teljes rendszer éles alkalmazását.

Dagmawit Moges bejelentésére a Boeing árfolyama 0,9 százalékkal gyengült, 9 százalék fölé növelve ezzel a baleset óta eltelt időszak értékvesztését. A vizsgálat mindenesetre folytatódik, a lezárását még fél-egy évre becsülik az etióp hatóságok.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.