Megjelent az első hivatalos vizsgálati jelentés az Ethiopian Airlines március 10-én Addisz-Abeba közelében lezuhant utasszállítójának katasztrófájáról, ám abban egyetlen szót sem ejtenek a 157 áldozatot követelő tragédia okozójának tartott MCAS szoftverről. A repülést segítő és az átesés megakadályozását szolgáló szoftver vagy az őt információval ellátó szenzorok egyike hibás lehetett, ezt támasztja alá maga a gyártó, a Boeing által a baleset után azonnal elrendelt szoftverfrissítés. A rendszert a Lion Air indonéz légitársaság ugyanilyen típusú Boeingjának tavaly októberi – hasonló körülmények között történt – lezuhanása után is frissítették, de úgy tűnik, hogy bár azt az amerikai szövetségi légügyi hatóság (FAA) jóváhagyta, az Ethiopian Airlines pilótáinak ez sem segített visszahozni a gépet a zuhanórepülésből. A MAX–8-as felszállás előtti átvizsgálása semmilyen hibát nem tárt fel, a gép repülésre alkalmas állapotban volt – írja a Reuters.
A hatalmas érdeklődés közepette zajló vizsgálat első eredményeinek közlése a nemzetközi légi közlekedési szabályok szerint a balesetet követő harminc napon belül kötelező, függetlenül attól, hogy a felelősséget és a műszaki problémát pontosan meg tudják-e nevezni.
Most is erről lehet szó, de az óvatosság egyrészt a szolidaritás, másrészt a hatalmas tét miatt is indokolt. Dagmawit Moges etióp közlekedési miniszter tegnapi sajtótájékoztatóján annyit közölt, hogy a mostani tudásuk szerint a pilóták pontosan követték a gyártó és az FAA utasításait, de a többszöri próbálkozás ellenére sem nyerték vissza az irányítást a gép fölött, így az biztosan nem az ő hibájukból zuhant le. Moges a vizsgálat két ajánlását is ismertette, az egyik az, hogy a Boeing vizsgálja felül a repülésirányító rendszerét, a másik, hogy a MAX típusú, jelenleg a földön veszteglő mintegy négyszáz gépet addig ne engedjék ismét repülni, amíg a légügyi hatóság meg nem bizonyosodott a hibák kiküszöböléséről. Mindkettővel nyitott kapukat döngetnek: a Boeing az ígért újabb szoftverfrissítéssel első körben végzett, az FAA pedig most kezdi a tesztelését, s várhatóan az igényelt módosítások végrehajtása után, május második felében engedélyezhetik a teljes rendszer éles alkalmazását.
Dagmawit Moges bejelentésére a Boeing árfolyama 0,9 százalékkal gyengült, 9 százalék fölé növelve ezzel a baleset óta eltelt időszak értékvesztését. A vizsgálat mindenesetre folytatódik, a lezárását még fél-egy évre becsülik az etióp hatóságok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.