Importtilalom a szerbiai roncsautók kiszorításáért
A szerb sajtó folyamatosan arról cikkezik, hogy az ország a használt autók importja révén Európa roncstelepévé vált. A tervek szerint azonban 2020-tól megtilthatják az Euro 3-as és valószínűleg az Euro 4-es motorokkal rendelkező, valamint a tíz évnél idősebb autók behozatalát. A statisztika szerint a Szerbiába bevitt használt autók több mint fele 11 évnél idősebb, s legtöbbjük Euro 3-as motorral szerelt dízel.
Goran Trivan környezetvédelmi miniszter a napokban jelentette be, hogy a légszennyezés visszaszorítása érdekében dolgoznak a tíz évnél idősebb járművek behozatalának betiltásán. A használt autók forgalmazása jövedelmező üzletág ugyan, de a miniszter szerint mindenképp változtatni kell a helyzeten.
„Európa autótemetőjévé váltunk. Nincs értelme, hogy önként támogassuk a légszennyezést, függetlenül attól, hogy a járműimporthoz milyen üzleti érdekek fűződnek. Tíz évnél idősebb járművek behozatalára nincs szüksége az országnak” – hangoztatta Trivan, aki szerint fél-egy év múlva az Euro 4-es motorral szerelt autók ugyanannyiba fognak kerülni, mint most az Euro 3-asok. Tehát nem igaz, hogy az embereknek nem lesz rá pénzük, és az sem igaz, hogy a forgalmazók szempontjából kedvezőtlen lesz majd a váltás. „Javasolni fogom a korlátozást, és várom, milyen érveket hoznak fel ellene a társadalmi vitán. A végső döntést pedig a kormány fogja meghozni” – szögezte le a miniszter.
A javaslat értelemszerűen csak a tízévesnél idősebb autók behozatalát tiltaná, a már forgalomban lévő járművek maradhatnak az utakon. Szigoríthatják viszont a műszaki ellenőrzésüket, és bevezethetik az autók műszaki vizsgáztatásakor a károsanyag-kibocsátás mérését. Meglepő, de ettől eddig eltekintettek. Az egyre öregedő járműpark felfrissítése érdekében a jövőben valamilyen módon támogatást adnának az elektromos autók és a hibrid járművek megvásárlásához. Szerbiában még csupán 400 ilyen jármű van bejegyezve.
Addig is a használt autók piaca virágzik, bár tavaly némi visszaesés volt tapasztalható. Amíg három éve 117,4 ezer, addig 2017-ben 158,5 ezer, 2018-ban pedig 144 ezer jármű kapott szerb rendszámot. Tavaly egész évben alig több, mint 30 ezer új autó talált gazdára. A törvények szerint Szerbiában is csak az Euro 6-os motorral szerelt új autókat lehet forgalomba helyezni, a használt autókra azonban környezetvédelmi kikötés nincsen. Kuriózumnak számít az is, hogy Szerbia az egyetlen olyan európai ország, ahol akár egy 19 éves, 2000-ben gyártott használt jármű is legálisan importálható.


