A szerb sajtó folyamatosan arról cikkezik, hogy az ország a használt autók importja révén Európa roncstelepévé vált. A tervek szerint azonban 2020-tól megtilthatják az Euro 3-as és valószínűleg az Euro 4-es motorokkal rendelkező, valamint a tíz évnél idősebb autók behozatalát. A statisztika szerint a Szerbiába bevitt használt autók több mint fele 11 évnél idősebb, s legtöbbjük Euro 3-as motorral szerelt dízel.
Goran Trivan környezetvédelmi miniszter a napokban jelentette be, hogy a légszennyezés visszaszorítása érdekében dolgoznak a tíz évnél idősebb járművek behozatalának betiltásán. A használt autók forgalmazása jövedelmező üzletág ugyan, de a miniszter szerint mindenképp változtatni kell a helyzeten.
„Európa autótemetőjévé váltunk. Nincs értelme, hogy önként támogassuk a légszennyezést, függetlenül attól, hogy a járműimporthoz milyen üzleti érdekek fűződnek. Tíz évnél idősebb járművek behozatalára nincs szüksége az országnak” – hangoztatta Trivan, aki szerint fél-egy év múlva az Euro 4-es motorral szerelt autók ugyanannyiba fognak kerülni, mint most az Euro 3-asok. Tehát nem igaz, hogy az embereknek nem lesz rá pénzük, és az sem igaz, hogy a forgalmazók szempontjából kedvezőtlen lesz majd a váltás. „Javasolni fogom a korlátozást, és várom, milyen érveket hoznak fel ellene a társadalmi vitán. A végső döntést pedig a kormány fogja meghozni” – szögezte le a miniszter.
A javaslat értelemszerűen csak a tízévesnél idősebb autók behozatalát tiltaná, a már forgalomban lévő járművek maradhatnak az utakon. Szigoríthatják viszont a műszaki ellenőrzésüket, és bevezethetik az autók műszaki vizsgáztatásakor a károsanyag-kibocsátás mérését. Meglepő, de ettől eddig eltekintettek. Az egyre öregedő járműpark felfrissítése érdekében a jövőben valamilyen módon támogatást adnának az elektromos autók és a hibrid járművek megvásárlásához. Szerbiában még csupán 400 ilyen jármű van bejegyezve.
Addig is a használt autók piaca virágzik, bár tavaly némi visszaesés volt tapasztalható. Amíg három éve 117,4 ezer, addig 2017-ben 158,5 ezer, 2018-ban pedig 144 ezer jármű kapott szerb rendszámot. Tavaly egész évben alig több, mint 30 ezer új autó talált gazdára. A törvények szerint Szerbiában is csak az Euro 6-os motorral szerelt új autókat lehet forgalomba helyezni, a használt autókra azonban környezetvédelmi kikötés nincsen. Kuriózumnak számít az is, hogy Szerbia az egyetlen olyan európai ország, ahol akár egy 19 éves, 2000-ben gyártott használt jármű is legálisan importálható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.