A héten megkezdődnek a kétoldalú kereskedelmi tárgyalások az Egyesült Államok és Japán között. A világ harmadik legnagyobb gazdasága számára nagy a tét, Abe Sindzó kormányfő kétségbeesetten szeretné elkerülni az autóexportot fenyegető amerikai vámokat vagy kvótákat, Donald Trump elnöknek viszont feltett szándéka csökkenteni a kétoldalú forgalomban meglévő 60 milliárd dolláros deficitet, és bejutni a szigetország féltve őrzött mezőgazdasági piacára. Japán több mint két évig húzta az időt a tárgyalások megkezdése előtt, így Motegi Tosimicu japán gazdasági miniszter tanulhatott Dél-Korea, Kanada, Mexikó és Kína példájából. Washington mindegyik országgal szemben kemény pozícióból nyitott, de végül megelégedett mérsékelt változtatásokkal. Ráadásul azóta életbe lépett az EU-val és tíz csendes-óceáni országgal kötött japán szabadkereskedelmi megállapodás, ami remek helyzetbe hozta Tokiót. Az amerikai mezőgazdasági termelők – elsősorban a marha- és sertéstenyésztők – 22 százalékkal részesednek a japán élelmiszerimportból, de ezt elveszíthetik, ha a riválisokat alacsonyabb vámok terhelik.
A japán miniszterelnök eleve csak azután egyezett bele a tárgyalások megkezdésébe, miután Trump tavaly vámokat vetett ki az acél- és alumíniumimportra, és 25 százalékos büntetőtarifát helyezett kilátásba az autó- és alkatrészimportra, amennyiben bebizonyosodik, hogy ezek nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek az Egyesült Államok számára. Az amerikai kereskedelmi minisztérium már benyújtotta jelentését a Fehér Háznak, annak tartalmát Trumpnak május 17-ig kell nyilvánosságra hoznia. Gita Gopinath, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) vezető közgazdásza a Reutersnek adott interjúban azt mondta, hogy az autóvámok bevezetése sokkal nagyobb kárt okoz majd a globális gazdaságnak, mint az amerikai–kínai kereskedelmi konfliktus.
A Kínával folytatott amerikai kereskedelmi tárgyalások lassan a végükhöz közelednek, miközben a legfrissebb adatok azt mutatják, hogy az Egyesült Államok szép lassan elveszíti ezt a háborút. A pekingi vámhivatal pénteken nyilvánosságra hozott statisztikája szerint az év első három hónapjában 11 százalékkal visszaesett a kétoldalú kereskedelmi forgalom, elsősorban annak következtében, hogy 28 százalékkal zuhant az Egyesült Államokból származó import. Az export viszont csak 3,7 százalékkal csökkent. Csak márciusban 21 százalékkal zsugorodott az amerikai import, miközben az export 10,6 százalékkal ugrott meg.
Okulhatott az eddigiekből az EU is, amely szintén megkezdheti a kétoldalú tárgyalásokat az Egyesült Államokkal, miután az Európai Bizottság a múlt héten megkapta a mandátumot a tagállamoktól. Franciaország az utolsó pillanatokig ellenezte, hogy olyan országgal egyezkedjenek, amelyik nem részese a párizsi klímamegállapodásnak, de végül győzött a túlerő. Trump a Twitteren újabb támadást intézett az EU ellen, brutális kereskedelmi partnernek nevezte a szervezetet, amelynek 150 milliárd dolláros kereskedelmi többlete van az Egyesült Államokkal szemben.
n Az EU 20 milliárd
eurós vámokkal válaszol
Az Európai Bizottság összeállította azoknak a 20 milliárd euró (22,6 milliárd dollár) értékű amerikai importáruknak a listáját, amelyekre vámot vethet ki a Boeing–Airbus-vita kapcsán – értesült a Reuters. Donald Trump a múlt héten fenyegetett 11 milliárd dollár értékű uniós árut sújtó tarifákkal, miután a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) megállapította, hogy mindkét fél tiltott állami támogatásban részesítette a saját repülőgépgyártóját. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.