BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pirosban várták a tőzsdék a fejleményeket

Ötéves mélypontra esett vissza az amerikai árukereskedelmi hiány Kínával szemben, miközben folytatódnak a kétoldalú tárgyalások Washingtonban.

Negyedik napja estek a nemzetközi tőzsdeindexek tegnap, miután Donald Trump elnök figyelmeztetett, hogy veszélybe kerültek az amerikai–kínai kereskedelmi tárgyalások. Az egyeztetés tegnap kezdődött Washingtonban, nem sokkal azután, hogy nyilvánosságra hozták a márciusi amerikai külkereskedelmi adatokat. A Kínába irányuló amerikai export 1,4 milliárd dollárral 10,5 milliárdra nőtt, az import viszont mindössze 0,5 milliárd dollárral csökkent, és 38,8 milliárd dollárt tett ki, ami azt jelenti, hogy az amerikai deficit 1,9 milliárd dollárral 28,3 milliárdra mérséklődött – közölte a washingtoni kereskedelmi minisztérium. Az árukereskedelemben 16,2 százalékkal 20,7 milliárd dollárra csökkent a hiány, ami öt éve a legalacsonyabb, és valószínűleg meggyőzi Trumpot, hogy a vámfenyegetésekkel helyes és sikeres taktikát választott. Mától a 200 milliárd dollár értékű kínai árukra kivetett tarifa nőtt 25 százalékra, és Peking is ellenlépéseket helyezett kilátásba.

A globális külkereskedelmi forgalmat illetően némileg nőtt az amerikai hiány: a februári 49,3 milliárd dollár után 50 milliárd dollárra, ez nagyjából megegyezik az elemzői várakozásokkal. Az Európai Unióval szemben 3,4 milliárd dollárra emelkedett a deficit.

Kérdés, hogy Trump nyit-e egy újabb frontot a jövő héten az

autó- és alkatrészimportra kivetendő vámokkal. Elméletileg május 18-ig kellene döntenie a 25 százalékos tarifáról a kereskedelmi minisztérium jelentése alapján, amely azt vizsgálta, hogy nemzetbiztonsági kockázatot jelent-e a behozatal. Ágazati források szerint Trump valószínűleg elhalasztja a döntést, hogy időt adjon a kereskedelmi tárgyalásokra az Európai Unióval és Japánnal. Az is elképzelhető, hogy határidőhöz köti az új tarifák bevezetését, hogy ezzel is ösztönözze a feleket. (Japánnal a múlt hónapban kezdődtek meg az egyeztetések, az EU-val még nem folynak formális tárgyalások.)

Az autóipari vámok esetében Trump nem élvez olyan támogatottságot, mint a Kínával szembeni keménykedést illetően, a kongresszus egyértelműen ellenzi a bevezetésüket. Szerdán 159 demokrata és republikánus képviselő levelet írt az elnök gazdasági tanácsadójának, amelyben figyelmeztették, milyen károkat okozna az intézkedés az ágazatnak és az egész amerikai gazdaságnak, de a hatása ott nem állna meg. A Nemzetközi Valutaalap vezető közgazdásza szerint sokkal károsabb lenne a világgazdaság egészének növekedésére, mint az amerikai–kínai kereskedelmi háború. Ugyanis sok ország exportját érintené, így többen léptetnének életbe ellenintézkedéseket Washingtonnal szemben, és a szektoron túllépve a globális feldolgozóipari ellátási lánc jelentős részét is megzavarná – figyelmeztetett Gita Gopinath. A vámok kivetését rossz ötletnek tartja Bob Carter, a Toyota amerikai eladásokért felelős vezetője is. „Őszintén szólva olyan hatással járna, mintha gránátot élesítenének. Nem hiszem, hogy az amerikai gazdaság elég gyorsan ki tudna menekülni a helyiségből, ha ez megtörténne” – mondta a Reutersnek.

A személyautók ára ágazati szakértők számításai szerint – az Egyesült Államokban gyártottakat is beleértve – átlagosan akár 4 ezer dollárral is nőhet. Az eladott új

autók száma 2 millió darabbal csökkenne, és a vámok 0,5–0,57 százalékponttal fognák vissza az amerikai GDP növekedését.

Feszes maradt a munkaerőpiac

Kétezerrel 228 ezerre csökkent az első alkalommal munkanélküli-segélyt kérők száma, és bár a tartósan állás nélkül lévők 13 ezerrel többen, 1 millió 684 ezren voltak az április 27-én zárult héten, az adatok így is mutatják a munkaerőpiac feszességét. | VG

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.