Emmanuel Macron nem lát okot arra, hogy a Renault-ban meglévő 15 százalékos állami tulajdonrészt csökkentsék, a francia elnök kiállt a Nissan–Renault autóipari szövetség egybentartása mellett, hangsúlyozva, hogy a vállalatokat összefogó volt elnök, Carlos Ghosn utáni érára kell már koncentrálni, a gyártók közötti szinergiák maximális kihasználására törekedve. A hét végi G20-as csúcsra Oszakába érkező Macron szavaira 1,4 százalékkal erősödött a Renault árfolyama a párizsi tőzsdén. Macron ezzel ellentmondott pénzügyminiszterének, Bruno Le Maire-nek, aki korábban az állami rész csökkentését is felvetette annak érdekében, hogy a szövetségben a méretéhez képest alárendelt szerepet kapó Nissan kedvére tegyen. Az elnök mindenesetre úgy látja, hogy minden úgy jó, ahogy van, az erősen aszimmetrikus kereszttulajdonlás – 43,4 százalékos Renault-pakett a Nissanban, és 15 százalékos, szavazati jog nélküli japán részvénycsomag a francia társaságban –, a vállalatvezetési és döntéshozói struktúra is megfelelő, nem érdemes ezeken változtatni. Hozzátette: az elektromosautó-gyártás, az önvezető járművek képezik a jövőt, és szerinte a szorosabb integráció a siker egyik kulcsa.
Ghosn folyamatban lévő büntetőügyére utalva Macron megjegyezte, hogy a sikkasztással és adócsalással meggyanúsított vállalatvezetőt is megilleti a pártatlan eljárás, de rögtön hozzátette, hogy tudatában van a japán bíróságok függetlenségének. Az álláshalmozásáról ismert Ghosnt novemberi letartóztatása óta valamennyi tisztségéből felmentették, utolsóként pár napja a szövetség legkisebb tagja, a Mitsubishi szavazta ki az igazgatóságából. Ghosn a Nissantól kapott 84 millió dolláros jövedelmét titkolta el az adóhatóság elől, emiatt azonban az autógyártónak is bűnhődnie kell. A pénzügyi felügyelet a hó végén kezdi el az utóbbi négy év részletes átvizsgálását a Nissannál, de az már kiszivárgott, hogy 37 millió dolláros bírság kiszabását fogják kezdeményezni. Ez azonban majdnem a felére csökkenhet, ha a vizsgálat kezdetéig a Nissan bűnbánást tanúsítva maga áll elő önleleplező dokumentumokkal.
Trendforduló az európai autóeladásokban
Egyszázalékos növekedésről 1 százalékos csökkenésre változtatta idei uniós újautó-eladási prognózisát az európai autógyártókat tömörítő szakmai szövetség. Ezzel immár a negatív tartományban folytatódik a 2015 óta csökkenő dinamikát mutató trend, azóta sorrendben 9,3, 6,8, 3,4 és 0,1 százalékos bővülést mértek. Az idén kicsit több, mint 15 millió személyautó eladásával számolnak. Erik Jonnaert főtitkár a Brexitet, a romló európai makrokörnyezetet okolta a csökkenésért, megjegyezve, hogy az autóeladások általában szorosan lekövetik a gazdasági növekedés alakulását, s ez így van most is. A főtitkár szerint ugyanakkor piaci stabilizációs folyamatnak is tanúi vagyunk. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.