BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hangárba parancsolják az Airbus szuperjumbóit is

A Boeing után az Airbus egyes gépei is tucatszám kényszerülnek földre egy két évvel ezelőtti balesetben megsérült hajtóműről leszakadt és most megtalált hibás alkatrész miatt. A baj szerencsére nem akkora, mint a két légi katasztrófában 346 áldozatot követelő Boeing 737 MAX gépeknél, de ennél is nagyobb tragédia történhetett volna, ha az Air France Airbus A380-as gépének pilótái a Los Angelesből 2017 szeptemberében ötszáz utassal hazafelé tartó járattal nem hajtanak végre sikeres kényszerleszállást a kanadai Goose Bay repterén azután, hogy az egyik hajtómű Grönland felett felrobbant. A klímaváltozás következtében a földet ért alkatrészeket eltemető jégtakaró júniusban leolvadt, tüzetes vizsgálatuk során pedig a francia repülésbiztonsági hatóság arra jutott, hogy a három méter átmérőjű turbinalapátok egyik központi eleme vélhetően anyagfáradás vagy gyártási hiba miatt megadta magát. A masszív titánötvözetből készült alkatrész az Engine Alliance hajtóműgyárában készült. A cég a United Technologieshez tartozó Pratt & Whitney és a General Electric közös vállalata, de a hibás részegység az előbbitől származott.

A világ legnagyobb utasszállítójának számító Airbus A380-asokhoz az Engine Alliance és a Rolls-Royce szállította a hajtóműveket. A 2007 óta gyártott szuperjumbóból mostanáig 239-et helyeztek forgalomba, közülük 130-at szereltek fel az amerikaiak hajtóműveivel. Az elrendelt kötelező felülvizsgálat leginkább a géptípus gyártását gyakorlatilag egyedüli megrendelőként életben tartó Emiratest sújtja. Az arab légitársaság még tizenegy gép átvételét vállalja, korábbi, 39 darabos megrendelését azonban februárban visszamondta. Rajta kívül a japán All Nippon Airways várja a harmadik szuperjumbóját – igaz, ők a Rolls-Royce hajtóműveket preferálják –, utána viszont leállhat az A380-as gyártása. Az átvizsgálás az Emirates mellett az Air France, a Qatar Airways, az Etihad Airways és a Korean Air szuperjumbóit érinti, az utóbbi légitársaságok egyaránt tíz-tíz óriásgépet üzemeltetnek. A Reuters szerint első körben pár tucat gépet vonnak ki az átvizsgálás idejére a forgalomból, a többit az időszakos karbantartáskor nézik át. Szakértők emlékeztetnek arra, hogy a titánötvözetből készült alkatrészek közkedveltek a repülőgépiparban, amely ennek a fémnek a legnagyobb felhasználója. Azt is megjegyzik, hogy a titán esetében rejtett anyagszerkezeti hibák viszonylag ritkán fordulnak elő, viszont a felismerésük rendkívül nehéz. Az Airbus nem kommentálta a vizsgálat megállapítását, a részvényárfolyam viszont 1 százalékos eséssel reagált.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.