BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerika lábon lövi magát a vámokkal

Súlyos károkkal fenyegető vámháborúba keveredhet az Európai Unió és az Egyesült Államok az Airbus és a Boeing illegális támogatása miatt.

A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) egy 15 éves vita lezárásaként zöld utat adott az Egyesült Államoknak ahhoz, hogy büntetővámokat vessen ki az Európai Unióra az Airbus jogszerűtlen támogatása miatt. Bár a hivatalos ítéletet csak a szeptember 30-ával kezdődő héten hozzák nyilvánosságra, annak lényegéről már értesítették Washingtont, és szakértők egyértelműnek veszik, hogy Donald Trump ígéretének megfelelően tarifákat vet majd ki uniós termékekre, hogy kompenzálja a veszteséget. Bár a WTO még nem határozta meg a kivethető büntetés pontos mértékét, Robert Lighthizer kereskedelmi képviselő hivatala már elkészítette azoknak a termékeknek a listáját, amelyek akár 100 százalékos tarifákra számíthatnak. Szerepelnek rajta többek között repülőgépek és alkatrészek, hal, bor, szőnyeg, óra, olívaolaj és luxuscikkek; az érintett termékek összértéke eléri a 25 milliárd dollárt. A hét végén kiszivárgott hírre hétfőn meredeken zuhantak a büntetendő vállalatok részvényei: az Airbus 3,2, a többek között a Louis Vuitton táskákat és Hennessy konyakot gyártó luxusipari LVMH 3,5, a Hermes 1,5 százalékkal gyengült, de tegnap már kezdték ledolgozni a veszteségeket.

A WTO hasonlóképpen „bűnösnek” találta egyébként az Egyesült Államokat is a Boeing illegális támogatásában, ebben a kérdésben azonban csak a jövő évben várható ítélet – amire az EU is büntetővámokkal válaszol majd, és szintén elkészített már egy 20 milliárd dollár értékű amerikai terméklistát. Brüsszel megpróbált már a nyáron tárgyalni Washingtonnal a kölcsönös vámok elkerülése érdekében, de Cecilia Malmström távozó kereskedelmi biztos szerint eddig választ sem kaptak. A The New York Times beszámolója szerint Malmström hangsúlyozta: mindkét félnek „meg kell fegyelmeznie a légiipart”, és megreformálnia a támogatási rendszerét. „Jó lenne, ha ezt közösen csinálnánk. De néha kicsit nehéz megjósolni az amerikai kormányzat következő lépését” – tette hozzá. .

Bár az Airbus lesz az első, amely vámokra számíthat, Guillaume Faury, a cég vezérigazgatója szerint ez aligha lesz jelentős hatással az idei eredményekre, a távolabbi jövő azonban bizonytalan. A légitársaságok ugyanis 15 évenként újítják meg a flottájukat, így egyesek a vámok miatt esetleg nem rendelnek majd Airbust. A vállalatra kivetett vámok az Egyesült Államokra is visszaüthetnek, figyelmeztette Faury Trump elnököt a Politicónak adott interjúban, mert az ellátási lánc teljesen összefonódott. Az Airbus például az alkatrészek és részegységek 40 százalékát amerikai gyártóktól szerzi be, és sok amerikai légitársaság olyan Airbusokat használ, amelyeket az alabamai Mobile-ban szerelnek össze, a vámok tehát az ellátási láncon kívül munkahelyeket is veszélyeztetnek.

Az esetleges újabb vámpárbaj tovább nehezíti a szabadkereskedelmi megállapodás megkötését, pedig a tárgyalások egyébként is megakadtak, így nőtt az esély arra, hogy Trump novemberben büntetőtarifákat vet ki az európai autókra és alkatrészekre, ami katasztrofális csapás lenne a nagy exportőrökre, elsősorban Németországra.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.