Meggyőző minőségű autót gyártani manapság szinte csak pénz kérdése, hiszen minden cég rendelkezésére áll az iparágban felhalmozott tudás és beszállítói kör. Olyan autót azonban a legnagyobb márkák sem ráznak ki a kisujjukból, amely tömegcikk létére egyszerre tud vonzó és funkcionális lenni.
A Hyundai minden korábbinál magasabb fokozatba kapcsolt, és sorban mutatja be a piac aktuális kihívásaira reagáló újdonságait. A márka európai csúcsmodellje, a Santa Fe minden szempontból világszínvonalat képvisel, csak a neve nem cseng elég jól ahhoz, hogy a prémiumkategóriához tartozó riválisokkal is versenyezhessen. Tudták ezt jól a dél-koreaiak, így két kategória közé lőtték be a méreteit, a BMW X3-asnál nagyobb, az X5-ösnél kisebb, de a képeken és a valóságban is hatalmasnak tűnik. Ebben nagy szerepe van a formájának is, amely úgy feltűnő, hogy nem hivalkodó, modern, mégis konzervatív. Talán annyi kritika érheti a tervezőket, hogy miközben az orrát karakteresre rajzolták, a hátulját már kissé sablonosan fejezték be. Dicséretes, hogy hátat fordítottak az ázsiai ízlésvilágnak, és inkább a számunkra sokkal befogadhatóbb amerikai stílusból vettek át hatásos elemeket, majd az egészet a saját képükre formálták.
A kidolgozott részletekkel feldobott külsőhöz méltó utastér mászás nélkül, kényelmesen elérhető, fontos, hogy az ajtó ráhajlik a küszöbre, így nem lesz sáros a lábunk. A jó arányérzékkel tervezett, funkcionális belső mára a Hyundaiok egyik legvonzóbb része, a Santa Fe azonban egy kis extra eleganciával teszi teljessé a képet. Letisztult formákat, nívós anyagokat látunk magunk körül. Nagyok az üvegfelületek és a tükrök, jó a kilátás, kényelmes az ülés, ideális méretű és vastagságú a kormány. Bár a bal oldalon elhelyezett gombokat (például a 4WD Lock, a sávtartó asszisztens vagy a holttérfigyelő) kissé kitakarják, példás az ergonómia. Szépen formálták a különböző kapcsolókat, amelyek puhán működnek és hiánytalanul rendelkezésre állnak, a fontosabb funkciók egyikét sem kell az érintőképernyőn keresztül kezelni. Az utóbbi jobb oldali gombjai ugyan kissé távolra kerültek, ez pusztán egy kis nyújtózkodást kíván a sofőrtől, cserébe szinte minden elérhető információ a szélvédőre vetített kijelzőre kerül, többek között a holttérfigyelő, és a rádióállomás aktuális állapotáról is tájékoztat, de a sebességkorlátozásokról és a navigáció utasításairól is értesülhetünk. A nagy méretű digitális kijelzőből és analóg visszajelzőkből álló műszeregység menüje és a központi rendszer is logikus, könnyen áttekinthető és jól kezelhető. A 360 fokos kamerarendszer ebben az autóban is hasznos extra, képalkotása átlagos, színvonalasabb a francia gyártók rendszereinél, de nem éri el a német prémiummárkák minőségét. Amerikaias megoldás a belső tükörbe épített iránytű, ázsiai jellemző a számtalan praktikus tárolórekesz és polc, amely megkönnyíti a kisebb-nagyobb tárgyak elhelyezését. Az átgondolt utastérben az egész család elfér, méreteihez méltó helykínálata 400 ezer forint felárért hétüléses kialakítást is lehetővé tesz. Öt üléssel is praktikus a karosszéria, alaphelyzetben is 625 literes raktere a sínen csúsztatható hátsó ülésekkel tovább bővíthető, akár 1695 liternyi rakodófelülettel is gazdálkodhatunk. Átlagon felüli tágassága és jó variálhatósága még egyterűs mércével is praktikusnak számít.
Nemcsak családi autóként, SUV-ként is beválik a kapcsolható összkerékhajtással felszerelt Santa Fe, amely kétféle motorral választható. A tesztelt 2,2 literes, 200 lóerős dízel mellett egy 2,4 literes, 185 lóerős szívó benzinessel is rendelhető, előbbihez nyolc-, utóbbihoz hatfokozatú automatikus váltót kapcsolnak. A nagy számok ellenére racionális érvek szólnak a bőséges teljesítmény és nyomaték mellett, mert az ötüléses dízel 1930 kilót nyom, össztömege a 2,4 tonnát is meghaladja, ráadásul kéttonnás (fékezett) utánfutót is vontathatunk vele. Láthatóan fel is készítették rá, luxusautókra jellemző a Santa Fe mozgása. Motorja összhangban van a váltóval, magabiztosan gyorsul, nagy nyomatékát kihasználva alacsony fordulaton jár, 90-nél 1500-at, 130-nál 2000-et forog percenként a főtengely. Ahogy az egész autónak, úgy a kormányozásnak is van súlya, magabiztossága, a kormány mégis ideális erővel tekerhető, és egészen fordulékony. Kényelmesen rugózik, futóműve enyhe billenésre hajlamos, de jól csillapítja az úthibákat. A jól adagolható, erős fékek tovább erősítik a masszív karosszériával járó, nagy biztonságérzetet. Bár a motor dízelkaraktere csak a halk morgásban merül ki, a gördülési zaj feltűnően beszűrődik az utastérbe. A 9,4 literes tesztfogyasztása nem az ára, hanem a természetes velejárója a kategória nyújtotta előnyöknek, elsősorban hosszú etapokon használva 6-7 literre is csökkenthetjük az átlagot. 12 milliót alig meghaladó alapára megfelel a kategória átlagának, 5 év kilométer-korlátozás nélküli garanciája azonban túlmutat a legtöbb márkánál megszokott feltételeken.
Összegzés
Amerikai nagyvonalúság, európai kidolgozottság és ázsiai átgondoltság jellemzi a Santa Fe legújabb generációját. Nemcsak egy méltóságteljes szabadidő-autót, hanem egy praktikus családi autót is kapunk a pénzünkért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.