Komolyan vették a dél-koreaiak a japán termékek vásárlására meghirdetett bojkottot: augusztusban az egy évvel korábbihoz képest 57 százalékkal kevesebb, 1398 autót vettek, míg a megelőző hónapban még csupán 17 százalékos visszaesést mértek. A két ország közötti hűvös viszony a második világháború idején japán kényszermunkára kötelezett dél-koreaiak kárpótlása körüli vita miatt süllyedt fagypont alá, s vezetett a csipháborúhoz, amelynek keretében Japán a félvezetőgyártáshoz nélkülözhetetlen eszközök és adalékok dél-koreai exportjának drasztikus megnehezítésével, gyakorlatilag leállításával reagált a számára kedvezőtlen szöuli bírósági ítéletre. Múlt hónapban kölcsönösen megvonták egymástól a legnagyobb kereskedelmi kedvezmény elvét. A dél-koreai bojkott a japán kocsik mellett a sörre, ruházati cikkekre és az utazásra is kiterjed, de az állampolgárok önkéntesen akár teljesen leállhatnak a szigetországból származó termékek vásárlásával. Ami az autókat illeti, a Toyota augusztusi eladása 59 százalékkal 542 darabra, a Hondáé 81 százalékkal 138 darabra csökkent. Egyedül a Toyota csoport luxusmárkáját, a Lexust nem tudták nélkülözni a koreaiak. Ebből 7,7 százalékkal több, 603 autó fogyott, igaz, ez a júliusi mennyiségnél 39 százalékkal kevesebb – írja a Reuters.
A Japán elleni bojkott összekovácsolta viszont a dél-koreai autóipart. Az a szokatlan helyzet állt elő, hogy a legnagyobb gyártó, a Hyundai szervezett munkavállalói önként csökkentették bónuszköveteléseiket, tekintettel az ágazat előtt álló átszervezésekre, a kereskedelmi háború negatív hatásaira és a Japánnal vívott gazdasági harcra. Ilyenre két évtizede nem volt példa, és a szokásos bérsztrájksorozat is nyolc év után most megszakadt. A helyi autóipart exportlehetőségeinek beszűkülése mellett gyárbezárások is sújtják. Tavaly a General Motors szüntette meg egyik egységét, nemrég pedig a Renault vette vissza drasztikusan koreai termelését. A kereslet csökkenése és a statikus modellkínálat mellett a magas bérköltségek sem segítik a Hyundai versenyképességét, a gyártónál tavaly az éves dolgozói átlagbér 75,8 ezer dollár, azaz 22,6 millió forint volt. A kedden ismertetett megegyezés szerint másfél havi bónuszt plusz 750 ezer forintnyi fix pluszpénzt kapnak a dolgozók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.