Végre jó hír érkezett a gyengélkedő német gazdaságról: szeptemberben az előző havihoz képest 1,3 százalékkal bővültek az ipar megrendelései. Az elemzők stagnálást vártak a júliusi 2,2 és az augusztusi 0,4 százalékos zsugorodás után. A belföldi megrendelések az átlagot meghaladóan, 1,6 százalékkal növekedtek, míg a külföldi megrendelések csak 1,1 százalékkal (főleg az eurózónán kívülről), de az augusztusi 0,6 százalékhoz képest ez is előrelépés.
A német megrendelések szeptemberi visszapattanása nem vezetett ralihoz a piacokon, részben mert az
európai részvényindexek kedden már négyéves csúcsra értek, mivel a befektetők érdemi előrehaladásra számítottak az amerikai–kínai kereskedelmi tárgyalásokon.
Az európai részvények némileg erősödtek szerdán, és az euró is visszavett a dollárral szembeni veszteségéből. A közép-európai devizák pedig általában némileg gyengültek. Nagy optimizmust a német megrendelési adatok már csak azért sem válthattak ki, mert a múltban nagy ingadozást mutattak. Ráadásul egyszerre érkeztek Németország és az eurózóna beszerzésimenedzser-indexeinek második olvasataival, amelyek nem oszlatták el a félelmeket. A végleges euróövezeti BMI index némileg magasabb lett az előzetesnél, de az 50,6 pontos adat a stagnálásnál alig jelent többet.
Megjelent-e a fény az alagút végén a technikai recesszió fenyegette Németország számára? – ez az eurózóna és az Európai Unió gazdasági kilátásai szempontjából az egyik legfontosabb kérdés. Az utóbbi két év gyengébb teljesítménye Berlint már-már azzal fenyegeti, hogy a gazdasági motor szerepét át kell adnia a franciáknak, ám a jelek szerint erre egyelőre nem kerül sor.
„Amerikából és Kínából is jöttek mostanában olyan adatok, amelyek mintha azt sugallnák, hogy az üzleti ciklus elérte az alját – mondta a Világgazdaságnak Török Zoltán, a Raiffeisen vezető elemzője, és hozzátette: – A közelében lehetünk, de megoszlik az előrejelzők véleménye, van, aki szerint 2020-ban már javulhatnak a gazdasági mutatók, mások szerint azonban még nem megnyugtatók az adatok, és 2020-ban érjük el a ciklus alját.” Az elemző figyelmeztetett, hogy jövőre a magyar gazdaság az állami beruházások várható lassulása miatt is veszíthet a tempóból.
A német gazdaság ezer szállal kötődik Közép-Európához. Régiónk kivitelének legfontosabb célpontja Németország, az ottani illetőségű cégek itt letelepített leányvállalatai pedig jelentős hányadot képviselnek a térség országainak ipari termelésében. A német lassulás romboló hatással lehet a magyar gazdasági teljesítményre is – írták friss tanulmányukban az OTP elemzői, akik szerint a GDP bővülése a 2018-as csaknem 5 százalékos sebességről 2020-ra akár 3 százalék közelébe lassulhat.
A régióban nem is Magyarország a legkitettebb a német termelés ingadozásainak – ezt az ING elemzése mutatta ki. A legveszélyeztetettebbek északi szomszédaink: a német export hozzáadott értéke a GDP 4,9 százalékát teszi ki a csehek, és 4 százalékát a szlovákok esetében. A magyar arány 3,7, a lengyel 3, a román pedig csak 1,6 százalék az ING számításai szerint.
A régió már nem csupán egy fogaskerék a német gépezetben – állítják az elemzők –, hiszen az utóbbi évek érdemi béremelkedésének hatására a közép-európai növekedés súlypontja jelentősen eltolódott az exportról a szolgáltatások és a fogyasztás irányába. Emiatt a régió gazdaságai a korábbinál sokkal ellenállóbbá váltak a német lassulás begyűrűző hatásaival szemben – állítják az ING elemzői. Immunisak azonban nem lehetnek, különösen, ha a német gondok tartósnak bizonyulnak. Az exportvezérelt német gazdaság felől érkező életjeleket, adatokat nem hiába figyelik lélegzet-visszafojtva a régió és Európa piacain, ugyanis azok általában jól tükrözik a globális kilátásokat is. A német recesszió kockázatait egyébként csökkenthetné, ha az Európai Központi Bank által szorgalmazott gazdaságösztönző költekezési programot hirdetne a berlini kormány, ám a kabinet mellett működő ötfős gazdasági tanácsadói testület ezt továbbra sem javasolja.
Eredményt hozott a költségcsökkentés a BMW-nél
Működési nyeresége emelkedéséről számolt be harmadik negyedéves jelentésében a három nagy német autógyártó egyike, a BMW. A 33 százalékos éves alapú bővülés részben a városi terepjárók (SUV-ok) eladásainak köszönhető. Ez nem feltétlenül a belföldi vásárlóerő növekedését jelzi, hiszen a kereslet már korábban a terepjárók irányába tolódott. Az elemzők emelkedésre számítottak, de kevesebbet vártak a 2,29 milliárd eurós nyereségnél, hiszen 2018 azonos negyedévében egyszeri tényezők csökkentették a profitot. Az üzemi marzs 4,4-ről 6,6 százalékra, a bevétel 7,9 százalékkal 26,67 milliárd euróra, az eladott autók száma pedig 3,6 százalékkal 613,4 ezerre nőtt a negyedévben. A számok azt igazolják, hogy meghozták első eredményüket az augusztusban hivatalba lépett vezérigazgató, Oliver Zipse költségcsökkentő intézkedései. A Debrecen környékén új üzemet építő BMW-nek szüksége is van a költségvetési mozgástérre, hisz a hibrid és az elektromos autók gyártásának felfuttatására vonatkozó tervei jelentős beruházásokkal, forrásigénnyel járnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.