A kereskedelmi háborúval kapcsolatos hírek mozgatták tegnap is az európai és az amerikai tőzsdéket. Ezúttal nyereségbe repítette az indexeket a Bloomberg értesülése, hogy az ellentmondó nyilatkozatok és a feszültség külső jelei ellenére még december 15. előtt – amikor életbe lépnének az újabb vámok – megszülethet az első szakaszt lezáró amerikai–kínai megállapodás. A lapnak nyilatkozó jól értesült források szerint közelednek az álláspontok azzal kapcsolatban, hogy Washington milyen értékű kínai importcikk büntetőtarifáját vonja vissza, és Kína mennyi amerikai agrártermék vásárlására vállal garanciát. A hír meglepetést keltett, miután Donald Trump egy nappal korábban még arról beszélt, hogy a megállapodás elhúzódhat a jövő novemberben tartandó elnökválasztás utánig.
„Játszanak a befektetők idegeivel” – összegezte a hangulatot Mikael Jacoby, az Oddo Securities vezető részvénykereskedője, aki szerint a piacok kezdenek belefáradni, hogy sajtóhírek és tweetek rángatják az árfolyamokat, ennek ellenére arra számít, hogy folytatódni fognak az ellentétes irányú mozgások. A befektetők valóban éles szemmel figyelik a fejleményeket, minden információmorzsa azonnal lépésre készteti őket, pedig szakértők nem várnak sokat az esetleges megállapodástól. Gyakorlatilag egybehangzó a véleményük, hogy túlzottak a piaci várakozások, az első szakasz eredménye csupán egy sekélyes, üres burok lesz, amelyet politikai sikerként adhat el Donald Trump az elnökválasztási kampányban. A valódi kérdések rendezése pedig el fog húzódni, ha sor kerül rá egyáltalán. Patrick Armstrong, a Plurimi Investment Managers vezető befektetési menedzsere szerint a két ország közötti problémák valószínűleg megoldhatatlanok, és a kereskedelmi háború akkor is folytatódni fog, ha a világ két legnagyobb gazdasága valamiféle egyezségre jut egymással. „Trump harcias alkat, ellenfelet akar magának, ezért a figyelmét Kínáról Dél-Amerikára és Európára fogja fordítani” – mondta a CNBC-nek.
Európa már egyébként is célkeresztben van. Az Airbusnak nyújtott illegális szubvenciók miatt az Egyesült Államok büntetővámokat vezetett be az Európai Unió ellen, és Washington 100 százalékos tarifával fenyeget 2,4 milliárd dollár értékű francia importot. Az autóvámok sem kerültek le a napirendről, bár a döntési határidő novemberben lejárt – figyelmeztetett a Reutersnek adott interjúban Wilbur Ross kereskedelmi miniszter. „Tárgyalásokat folytattunk egyes cégekkel. Nagyon sok hasznos információt szereztünk. Majd kiderül, szükség van-e a vámokra” – fűzte hozzá, de időhatárt nem szabott.
Autóipari szakértők szerint a kormányzatnak több lehetősége is van. Elméletileg elképzelhető például, hogy Washington az Airbus ügyében kér engedélyt a Világkereskedelmi Szervezettől az autóvámok kivetésére is, Ross azonban nem volt hajlandó nyilatkozni arról, hogy fontolgatják-e ezt az eshetőséget. A tárcavezető igyekezett lehűteni a hangulatot az amerikai–kínai megállapodással kapcsolatban is: nem az időzítés a fontos, hanem az, hogy az egyezség előnyös legyen az Egyesült Államoknak.
Héthavi csúcson a kínai szolgáltatóipar
Az új exportmegrendeléseknek köszönhetően héthavi csúcsot döntött a kínai szolgáltató szektor novemberben. A Caixin és az IHS Markit közös felmérése szerint a szektor beszerzésimenedzser-indexe 53,5 pontra emelkedett az októberi 51,1-ről; elemzők 51,2 pontot vártak. A kompozit BMI 53,2 pontra nőtt az előző havi 52-ről, ez a legmagasabb idei érték.
Donald Trump dupla vámmal sújtana
2,4
milliárd dollár értékű
francia importárut
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.