Virágzik a szállodaipar Kelet-Közép-Európában, csak januárban több százmillió eurós üzletek köttettek a régióban. A lengyel és cseh fővárosban már öt-tíz évvel ezelőtt elkezdődött az ágazati fellendülés, Budapesten ez pár éve érezhető, a befektetők figyelme pedig egyre inkább Bukarest és Belgrád felé fordul. A Bloombergnek a Louvre Hotels Group európai igazgatója úgy fogalmazott: ma Bukarest és Budapest az, ami Varsó volt tíz évvel ezelőtt. A Cameron McKenna és a Cushman & Wakefield közös összefoglalója szerint az elmúlt öt évben összesen 4,2 milliárd euró értékben cseréltek gazdát szállodák a régióban, az üzletek harmada tavaly született. A befektetők a beérkező adatok szerint joggal bíznak a térségben. A kelet-közép-európai régió makrogazdasági kilátásai jók, az országok GDP-növekedése lassul ugyan, de jócskán megelőzi az euróövezeti átlagot. A beruházási ráta egyik érintett államban sem csökken, a külföldi turisták száma lendületesen nőtt az évek során, és a helyi, dinamikus reálbér-emelkedés miatt a belföldi turizmus részaránya is gyarapszik.
Ráadásul bőven van lehetőség arra, hogy a nagy láncok fokozzák régiós jelenlétüket. Magyarországon csak 15 százalékos a nemzetközi láncok piaci részesedése, Lengyelországban 14, Szerbiában 6, pedig a nyugat-európai országokban 20 százalék körüli ez az arány. Több hotelüzemeltető nagyvállalat, például a Marriott vagy az Orbis is alaposan bevásárolt a régióban az elmúlt években. Az Orbis vezérigazgatója azonban úgy fogalmazott: a térségben még mindig Lengyelország és Románia a kulcs, mert ebben a két országban van érdemi belső piac. Csehország és hazánk is megéli ugyan az intenzív béremelkedést és a szállodaipari fellendülést, de a tízmillió körüli lélekszám miatt a belső piac nem nagy, szemben a 38 milliós Lengyelországgal és a húszmilliós Romániával.
A klasszikusok közé nem sorolt hotelláncok is növelik a jelenlétüket. A francia Covivio ingatlanfejlesztő vállalat épp januárban vette meg a Varde Partners nyolc szállodából álló portfólióját, benne az ötcsillagos budapesti New York Palace és a New York Residence hotellel. A csomag vételára mintegy 600 millió euró volt. Az indiai fapados légitársaság, az IndiGo viszonylag új szállodacége, az InterGlobe nemrég egy tíz hotelből, köztük négycsillagos budapesti és prágai szállodákból álló portfóliót vásárolt.
A budapesti beruházási boom jókora, nagyjából háromezer szobányi új kapacitás kiépítését jelenti 2021-ig, köztük luxusszállodákkal: a régi Postapalotából alakítják ki a Hyatt Regency Hotelt, a Matild-palotában a Luxury Collection Hotelt, amely a Marriott luxusmárkája. Utóbbi cég nyitja meg az Operával szemben a W Budapest luxushotelt is. Bukarestben a Marriott egy óvárosi banképületet épít át hotellé, de a román fővárosban az Ibis is terjeszkedik, két szállójuk is most épül, és Belgrádban is egy luxusmárka, a Ritz-Carlton nyithat szállodát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.