M. Cs. | Az egészségügyi vészhelyzet és a koronavírus-járvány súlyos gazdasági hatásai ellenére Donald Trump nem lát okot arra, hogy felfüggessze a kínai importárukra érvényes büntetőtarifákat. „Kína dollármilliárdokat fizet vámokban” – ismételte meg az elnök újságírói kérdésre a szokásos álláspontját, ami téves, mert a tarifákat az importáló amerikai vállalatok és fogyasztók állják. „Nem is beszéltek erről nekem. Kína nem kért meg rá” – idézte a szavait a Politico. Némi kivételt azonban tett a washingtoni kormányzat: március 10-én és 12-én is csökkentette bizonyos, a koronavírus-járvány elleni védekezéshez szükséges kínai importcikk vámját.
Az Egyesült Államok csaknem 5 milliárd dollár értékű kínai orvosi felszerelésre vetett ki büntetőtarifát – ez a Peterson Institute for International Economics független washingtoni kutatóintézet beszámolója szerint a teljes amerikai orvosi felszerelésimport 26 százaléka. Egyebek között védő- és alapfelszereléseket (arcmaszkokat, védőszemüvegeket, steril kesztyűket, oxigénmaszkokat, lázmérőket) és a betegek állapotát monitorozó gépeket vásároltak Kínából – pontosan olyasmit, amire most égető szükségük van az amerikai kórházaknak. Ezeknek a termékeknek a fele 2018 előtt vámmentes volt, de a többi után is alacsony, általában 4,5 százalékos tarifát kellett fizetni – most viszont például a gumikesztyű vámja 42 százalék. A vámok miatt Peking az elmúlt két évben új piacokat keresett, a világjárvány miatt pedig a szükséges felszerelések most vagy drágábban, vagy egyáltalán nem szerezhetők be, mivel minden ország igyekszik elegendő készletet felhalmozni.
A koronavírus kétségessé teszi az amerikai–kínai kereskedelmi megállapodás decemberben aláírt első szakaszának a végrehajtását is. Kína ugyan a jelek szerint egyelőre teljesíti bizonyos vállalásait, de szakértők szerint aligha lesz képes olyan ütemben növelni az Egyesült Államokból származó importját, ahogyan ígérte, és valószínűleg egyes amerikai ágazatok sem tudnak elegendő árucikket és szolgáltatást biztosítani ehhez.
Trumpot nem hatotta meg az sem, hogy milyen mély válságba sodorta a légitársaságokat a globális járvány: szerdán az eredeti tervek szerint 10-ről 15 százalékra emelte az Európában gyártott Airbusok vámját, amelyet a Világkereskedelmi Szervezet döntése nyomán az illegális állami szubvenciók miatt vetett ki. A tarifákat ebben az esetben sem az Airbus, hanem a gépeket vásárló amerikai légitársaságok fizetik, amelyek pedig 50 milliárd dolláros kormányzati támogatást remélnek.
Az Egyesült Államok csaknem 5 milliárd dollár értékű kínai orvosi felszerelésre vetett ki büntetőtarifát
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.