Túlélő üzemmódban a repülőgyártók
Bebiztosította magát az Airbus a koronavírus-járvány idejére, a páneurópai repülőgépgyártó 15 milliárd eurós hitelkeretről állapodott meg egy banki konzorciummal. Guillaume Faury vezérigazgató szerint az ezzel 30 milliárd euróra növelt likviditásnak elégnek kell lennie a válságkezeléshez. Ebben az összegben benne van az az 1,4 milliárd eurós osztalék is, amely a 2019-es üzleti évről járt volna a részvényeseknek, ám ez most egy időre biztosan az eredménytartalékban marad. Az osztalék visszatartásának hírét rosszul fogadta a piac, az Airbus részvényárfolyama 10 százalékot esett, miközben a párizsi CAC 40 index csak 4-et. A vállalati önkéntes nyugdíjkasszába való befizetés automatikus emelésétől is eltekintenek az idén. A kereskedelmi feltételekkel összehozott és megnyitott hitelkeretből nem történt lehívás, és ez egyelőre nincs is napirenden. Az Airbus egyébként ki is marad a francia kormány 300 milliárd eurós állami garanciával nyújtott válságkezelő programjából, azt másokra szabják majd. Faury ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a kormányok és az Airbus számára is alapvető érdek a légitársaságok likviditásának biztosítása különféle hatékony és célzott intézkedésekkel. Különben nem lesz vevő a repülőikre.
A Boeing a múlt héten alsó hangon 60 milliárd dollárban jelölte meg az amerikai légi szállítási szektor felszínen tartásához szükséges összeget – írja a Reuters. A kongresszus asztalán lévő javaslat 50 milliárd dollár értékű hitelt és hitelgaranciát biztosítana csak a légitársaságoknak, s ebben értelemszerűen a Boeing még nincs is benne. A légitársaságok szerint ez kevés, további 29 milliárd dollár készpénzt várnának Washingtontól. Annyit tudni, hogy a kölcsönök maximum ötéves lejáratúak lehetnek, és igénybe vevőik azalatt nem fizethetnek osztalékot, és részvény-visszavásárlásaikkal is fel kell hagyniuk.
Az Airbusnál számos légitársaság elcsúsztatta rendeléseit, mások viszont továbbra is rendben eleget tesznek fizetési kötelezettségüknek. A páneurópai gyártó rugalmas együttműködésre törekszik partnereivel, egyben a gépeinek a felét átvevő lízingcégektől azt várja el, hogy konstruktívan segítsék a légitársaságokat nehéz helyzetükben. Az Airbus francia és spanyol üzemeibe egyébként négynapos leállás után tegnap visszatért az élet, de azt nem közölték, hogy a válság előtti 58 darabos havi kapacitást célozzák-e meg, és hogy a kötelező távolságtartás és a sűrű fertőtlenítések miatt lerövidülő műszakok miatt mennyivel gyártanak kevesebb gépet. Mindenesetre beszállítói oldalon is lehetnek súlyos problémáik, hiszen az Airbus-hajtóműveket szállító amerikai Pratt & Whitney európai turbóventilátor-gyártó és -összeszerelő partnere, a német MTU Aero Engines jövő hétfőtől három hétre leáll.
Nincs leállás viszont a tengerentúlon, és ennek ára is van: vírusfertőzésben elhunyt a Boeing egyik alkalmazottja, aki az everetti üzemben volt minőségellenőr. A Seattle Times szerint a hangulat rendkívül feszült, a dolgozók szerint a termelésnek le kellett volna állnia, így viszont számos más dolgozó is megfertőződhetett.


