Kártérítéshez juthatnak azok a britek, akik 2006 októbere és 2015 szeptembere között járműszállító óriáshajóval bevitt autót vásároltak külföldről. A „talált” pénzért azonban be kell jelentkezni, és nyilván sokan lesznek, akiket nem vonz majd a 60 font (24 ezer forint) körüli átlagos összeg, amelyet visszatérítenek az áruszállító társaságok által illegálisan magasan tartott fuvarköltségből. Mint ismert, öt fuvarvállalat, a japán Mitsui O. S. K. Lines (MOL), a Kawasaki Kisen Kaisha („K” Line) és a Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK), valamint a svéd–norvég–koreai WWL/EUKOR és a chilei CSAV hosszú éveken át összejátszottak egymással, hogy fuvardíjaik rögzítésével kizárják a versenyt erről a piacról. Megegyeztek, hogy nem zavarják egymás vizeit, azaz felosztották a piacot földrajzilag és az egyes autógyártók között is, és gondosan ügyeltek arra, hogy az áraikat magasan fixálják. A gyártók közül a BMW-t, a Citroent, a Fordot, a Mercedest, a Nissant, a Peugeot-t, a Renault-t, a Toyotát, a Vauxhallt és a Volkswagent érintette az ügy, ám ők ezúttal éppúgy vétlenek voltak, mint a vásárlóik, akikre következetesen áthárították a fuvardíjak emelkedéséből származó többletköltségeket.
Az árkartellt a MOL dobta fel az Európai Bizottságnál, és együttműködött a nyomozó hatóságokkal, aminek fejében, mint bűnbánó fél, megúszta a bírságot – derül ki a Kirkintilloch Herald összeállításából. A másik négy céget 337 millió font bírsággal sújtotta az Európai Bizottság. Ehhez jött még az ausztrál, az amerikai, a kínai, a japán, a koreai, a mexikói, a chilei, a perui, a brazil és a dél-afrikai versenyfelügyelet által kirótt csaknem 250 millió fontos bírság. A számla azonban még ezzel sem teljes. A járműárakat felsrófoló praktikával a vásárlóknak okozott kár megtérítése érdekében Angliában csoportos pert indítottak a fogyasztóvédők mind az öt kartellező cég ellen. A meghozott ítélet értelmében azok a magánszemélyek és vállalkozások, amelyek az adott időszakban az említett márkák modelljeiből vásároltak, kártérítésben részesülnek, függetlenül a jármű korától és mai tulajdonosától. A teljes vásárlói kör 80 százalékát érinti a 150 millió fontra tehető kártérítés, amely fejenként 60 font körüli, ha mindenki jelentkezik. A bíróság az Alfa Romeo, a Fiat, a Jaguar Land Rover, a Mini, a Seat és a Skoda importjánál nem talált jogalapot a kártérítéshez, ahogy a luxusmárkák – Maybach, Lamborghini, Porsche, Bentley és társaik – esetében sem.
Az átlagosan
60
font kártérítésre nem mindenki tart majd igényt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.