BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszajár a fuvardíjból a brit vevőknek

Kártérítéshez juthatnak azok a britek, akik 2006 októbere és 2015 szeptembere között járműszállító óriáshajóval bevitt autót vásároltak külföldről. A „talált” pénzért azonban be kell jelentkezni, és nyilván sokan lesznek, akiket nem vonz majd a 60 font (24 ezer forint) körüli átlagos összeg, amelyet visszatérítenek az áruszállító társaságok által illegálisan magasan tartott fuvarköltségből. Mint ismert, öt fuvarvállalat, a japán Mitsui O. S. K. Lines (MOL), a Kawasaki Kisen Kaisha („K” Line) és a Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK), valamint a svéd–norvég–koreai WWL/EUKOR és a chilei CSAV hosszú éveken át összejátszottak egymással, hogy fuvardíjaik rögzítésével kizárják a versenyt erről a piacról. Megegyeztek, hogy nem zavarják egymás vizeit, azaz felosztották a piacot földrajzilag és az egyes autógyártók között is, és gondosan ügyeltek arra, hogy az áraikat magasan fixálják. A gyártók közül a BMW-t, a Citroent, a Fordot, a Mercedest, a Nissant, a Peugeot-t, a Renault-t, a Toyotát, a Vauxhallt és a Volkswagent érintette az ügy, ám ők ezúttal éppúgy vétlenek voltak, mint a vásárlóik, akikre következetesen áthárították a fuvardíjak emelkedéséből származó többletköltségeket.

Az árkartellt a MOL dobta fel az Európai Bizottságnál, és együttműködött a nyomozó hatóságokkal, aminek fejében, mint bűnbánó fél, megúszta a bírságot – derül ki a Kirkintilloch Herald összeállításából. A másik négy céget 337 millió font bírsággal sújtotta az Európai Bizottság. Ehhez jött még az ausztrál, az amerikai, a kínai, a japán, a koreai, a mexikói, a chilei, a perui, a brazil és a dél-afrikai versenyfelügyelet által kirótt csaknem 250 millió fontos bírság. A számla azonban még ezzel sem teljes. A járműárakat felsrófoló praktikával a vásárlóknak okozott kár megtérítése érdekében Angliában csoportos pert indítottak a fogyasztóvédők mind az öt kartellező cég ellen. A meghozott ítélet értelmében azok a magánszemélyek és vállalkozások, amelyek az adott időszakban az említett márkák modelljeiből vásároltak, kártérítésben részesülnek, függetlenül a jármű korától és mai tulajdonosától. A teljes vásárlói kör 80 százalékát érinti a 150 millió fontra tehető kártérítés, amely fejenként 60 font körüli, ha mindenki jelentkezik. A bíróság az Alfa Romeo, a Fiat, a Jaguar Land Rover, a Mini, a Seat és a Skoda importjánál nem talált jogalapot a kártérítéshez, ahogy a luxusmárkák – Maybach, Lamborghini, Porsche, Bentley és társaik – esetében sem.

Az átlagosan

60

font kártérítésre nem mindenki tart majd igényt

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.