BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A dízelnek ma még nincsen komoly versenytársa

Egyelőre siralmasnak látja az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) a karbonsemlegesség irányába tett uniós lépéseket. Felmérése szerint ahhoz, hogy a 2025-re és a 2030-ra megfogalmazott célok teljesülhessenek, a kontinensen 90 ezer töltőpontot kellene kiépíteni csak a villanymotorral hajtott és a hibrid áruszállító járművek energiaellátásához. Henrik Henriksson, az ACEA közúti áruszállító tagozatának elnöke, egyben a Scania vezérigazgatója elismerte, hogy jelenleg – joggal – szinte mindenki a koronavírus negatív hatásaival foglalkozik, ám a karbonsemlegességhez vezető stratégia végrehajtása eközben sem szenvedhet hátrányt.

A teherautók szén-dioxid-kibocsátását a tavaly elfogadott uniós szabályok értelmében 2025-re 15, 2030-ra 30 százalékkal kell csökkenteni. Henriksson emlékeztetett, hogy e célokat csak úgy lehet elérni, ha minél nagyobb számban vetnek be villanyhajtású áruszállítókat, pusztán a dízeles kamionok emissziójának csökkentése nem elegendő. Márpedig ma költséghatékonyság terén a dízelnek nincsen konkurense: az ACEA első ízben közreadott, az üzemanyag-használat alapján felállított uniós kamioneladási statisztikája szerint a 2019-ben forgalomba helyezett járművek 97,9 százalékában dízelmotor dohogott, a benzinesek részaránya 0,1 százalék, a gázüzeműeké 1,7 százalék volt, a tisztán elektromosoké 0,2, a hibrid hajtásúaké 0,1 százalékot képviselt. Az eladások 3,5 százalékkal nőttek 2018 óta, a fuvarozók 361 135 teherjárművet szereztek be, s a legnagyobb piacok közül egyedül az olasz maradt mínuszban, ott 9,5 százalékos visszaesést mértek. A briteknél 10, a németeknél 3, a franciáknál és a spanyoloknál

1 százalék alatti volt a bővülés.

A 227 benzines kamion 90 százaléka a német és a finn piacon talált gazdára.

Tavaly mindössze 747 darab 3,5 tonnásnál nehezebb villamos hajtású teherautó kapott rendszámot az unióban (abból is 608 a németeknél), ami édeskevés, ha a 2030-as célt nézzük. Annak eléréséhez huszonnyolcszor ennyire, azaz kétszázezer e-kamion bevetésére lesz szükség. Henriksson szerint a technika fejlődésével a járműkínálat is bővülni fog, de azzal a kiszolgáló infrastruktúrának is lépést kell tartania, hiszen a kettő kéz a kézben jár. Az ACEA szerint Brüsszelnek sürgősen kötelezettséget kell vállalnia arra, hogy a forgalmas európai sztrádák és főutak mentén 2025-ig legalább 37 ezer nagy teljesítményű töltőpont létrehozását támogatja, s arra, hogy emellett minimum ötven kiemelt helyen hidrogént, 751 helyen pedig cseppfolyósított földgázt lehessen tankolni. Ráadásul egységesen és szervezetten, hogy az e-kamionok például ne csak Németországban mozoghassanak, hanem a Balkánra is szállíthassanak árut abban a biztos tudatban, hogy vissza is képesek majd menni onnan. Az ACEA az egységes műszaki szabványok azonnali kidolgozását követeli amellett, hogy Brüsszel és a tagállamok összehangoltan, az uniós és kormányzati források bevonásával lássanak végre munkához, mozduljon el a holtpontról az ügy.

A magyar helyzetre jellemző, hogy tavaly az előző évihez hasonlóan hat alternatív hajtású, azaz gázüzemű teherjármű kapott csak rendszámot, elektromos egyetlenegy sem.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.