Egyelőre siralmasnak látja az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) a karbonsemlegesség irányába tett uniós lépéseket. Felmérése szerint ahhoz, hogy a 2025-re és a 2030-ra megfogalmazott célok teljesülhessenek, a kontinensen 90 ezer töltőpontot kellene kiépíteni csak a villanymotorral hajtott és a hibrid áruszállító járművek energiaellátásához. Henrik Henriksson, az ACEA közúti áruszállító tagozatának elnöke, egyben a Scania vezérigazgatója elismerte, hogy jelenleg – joggal – szinte mindenki a koronavírus negatív hatásaival foglalkozik, ám a karbonsemlegességhez vezető stratégia végrehajtása eközben sem szenvedhet hátrányt.
A teherautók szén-dioxid-kibocsátását a tavaly elfogadott uniós szabályok értelmében 2025-re 15, 2030-ra 30 százalékkal kell csökkenteni. Henriksson emlékeztetett, hogy e célokat csak úgy lehet elérni, ha minél nagyobb számban vetnek be villanyhajtású áruszállítókat, pusztán a dízeles kamionok emissziójának csökkentése nem elegendő. Márpedig ma költséghatékonyság terén a dízelnek nincsen konkurense: az ACEA első ízben közreadott, az üzemanyag-használat alapján felállított uniós kamioneladási statisztikája szerint a 2019-ben forgalomba helyezett járművek 97,9 százalékában dízelmotor dohogott, a benzinesek részaránya 0,1 százalék, a gázüzeműeké 1,7 százalék volt, a tisztán elektromosoké 0,2, a hibrid hajtásúaké 0,1 százalékot képviselt. Az eladások 3,5 százalékkal nőttek 2018 óta, a fuvarozók 361 135 teherjárművet szereztek be, s a legnagyobb piacok közül egyedül az olasz maradt mínuszban, ott 9,5 százalékos visszaesést mértek. A briteknél 10, a németeknél 3, a franciáknál és a spanyoloknál
1 százalék alatti volt a bővülés.
A 227 benzines kamion 90 százaléka a német és a finn piacon talált gazdára.
Tavaly mindössze 747 darab 3,5 tonnásnál nehezebb villamos hajtású teherautó kapott rendszámot az unióban (abból is 608 a németeknél), ami édeskevés, ha a 2030-as célt nézzük. Annak eléréséhez huszonnyolcszor ennyire, azaz kétszázezer e-kamion bevetésére lesz szükség. Henriksson szerint a technika fejlődésével a járműkínálat is bővülni fog, de azzal a kiszolgáló infrastruktúrának is lépést kell tartania, hiszen a kettő kéz a kézben jár. Az ACEA szerint Brüsszelnek sürgősen kötelezettséget kell vállalnia arra, hogy a forgalmas európai sztrádák és főutak mentén 2025-ig legalább 37 ezer nagy teljesítményű töltőpont létrehozását támogatja, s arra, hogy emellett minimum ötven kiemelt helyen hidrogént, 751 helyen pedig cseppfolyósított földgázt lehessen tankolni. Ráadásul egységesen és szervezetten, hogy az e-kamionok például ne csak Németországban mozoghassanak, hanem a Balkánra is szállíthassanak árut abban a biztos tudatban, hogy vissza is képesek majd menni onnan. Az ACEA az egységes műszaki szabványok azonnali kidolgozását követeli amellett, hogy Brüsszel és a tagállamok összehangoltan, az uniós és kormányzati források bevonásával lássanak végre munkához, mozduljon el a holtpontról az ügy.
A magyar helyzetre jellemző, hogy tavaly az előző évihez hasonlóan hat alternatív hajtású, azaz gázüzemű teherjármű kapott csak rendszámot, elektromos egyetlenegy sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.