Igazi nagyhét lesz Amerikában a gyorsjelentéseknél: a top 10-es kategóriából nyitásként ma adja közre számait a Google anyacége, az Alphabet, amely a bevételeinek döntő hányadát hirdetések közzétételéből szerzi. Egy éve a negyedév teljes, 36,4 milliárd dolláros bevételéből 30,7 milliárdot tettek ki a hirdetések. A cég jelentős kieséssel számolhatott már a koronavírus amerikai terjedése óta, ami márciusra erősen visszavetette a hirdetési piacot, ahol a Google év per év alapon kimutatott növekedési dinamikája immár 2018 eleje óta olvad: az ütem azóta 25-ről 15 százalék közelébe esett vissza. A vállalathoz tartozó YouTube videómegosztó hirdetési bevételei viszont fordított utat járnak be, a tavalyi évzáró negyedévben például 30 százalékos bővüléssel 4,7 milliárd dollárra gyarapodtak. A most zárt negyedévben valószínűtlen, hogy nominálisan csökken a Google hirdetési bevétele, viszont a bővülési ütem várhatóan egy számjegyű lesz.
A bevételeinek közel 90 százalékát szintén a hirdetési piacról szerző Facebook holnap jelent, de már előre felkészítette a befektetőket, hogy cudar idők elé néznek. A cég közösségi portáljainak felhasználói tábora az otthon ülésre kényszerülő milliárdok miatt bővül, ugyanakkor hiába töltenek több időt az emberek a képernyő előtt, a vásárlási hajlandóság a recesszióra való készülődés idején erősen visszaesik. Mindez a hirdetések lemondásán is meglátszik majd. A Facebook szolgáltatásait legalább havi rendszerességgel igénybe vevők tábora december végére elérte a 2,5 milliárdot, ami 2 százalékos plusz szeptember végéhez képest. Közülük 1,66 milliárd a napi rendszerességgel a Facebookon csüngő felhasználók száma, ez 2,4 százalékos plusz. A cég az előző negyedévben még viszonylag jól muzsikált, a 21,1 milliárd dolláros bevétel éves alapon 25 százalékos bővülésnek felel meg, ám a nettó eredmény 7 százalékos, 7,3 milliárd dollárra bővülése nagy csalódás volt, különösen a bázisidőszak 61 százalékos növekményéhez képest. Erre a költségek megugrása ad magyarázatot, a Facebooktól megkövetelt biztonsági fejlesztések és a közösségellenes tartalmak fokozott, azonnali kiszűrése tízezres nagyságrendű létszámbővülést igényelt, ami a költségeket tavaly 51 százalékkal dobta meg, az üzemi marzsot pedig 45-ről 34 százalékra faragta le.
A csütörtökön jelentő Apple már márciusban figyelmeztetett, hogy kínai bérgyártó partnereinél beszállítói gondok léptek fel, emiatt és a sorozatos leállások miatt a kibocsátásuk csökkenni fog. Értékesítéseik nem kevésbé, hiszen az Apple Store hálózat is hetekre bezárt a járvány sújtotta országokban, így a társaság a jól bejáratott internetes vásárlásokban bízhatott. A cég már nem közöl adatokat arról, hogy a forgalmának mintegy 60 százalékát adó iPhone-ból mekkora eladásokra számít, ugyanakkor a folyó negyedév bevételi statisztikái már tartalmazzák majd a csúcskészülék, a 11-es némiképp lebutított, viszont a kritikusok és a vásárlók körében egyaránt nagy sikert arató változatának, az új SE okostelefon-modellnek a tavaszi értékesítéseit.
Az Amazontól is csütörtökön tudhatjuk meg, mekkora forgalombővülést hozott számára a kijárási korlátozások miatt az internetre terelődött kiskereskedelem. A cég egyértelmű haszonélvezője a helyzetnek, olyannyira, hogy másfél hónapja százezer fős felvételt hirdetett az Egyesült Államokban, globálisan 700 millió dollárt különített el az órabérek 2 dollárral, euróval vagy fonttal való emeléséről – az adott országtól függően. Az előző negyedévben állva hagyták az elemzőket, a konszenzust felülmúló, 87,4 milliárd dolláros fogalmuk 21, míg 3,33 milliárdos profitjuk
8 százalékkal volt jobb a bázisidőszakénál. Az Amazon a 24 órás házhoz szállítást garantáló Prime szolgáltatás infrastruktúrájának kiépítésével nagy versenyelőnyre tesz szert, noha ennek költségei még mindig milliárdos tételt képviselnek. Erre hivatkozva a cég az első negyedév profitvárakozását a tervezett 4,4-ről 4,2 milliárd dollárra vette vissza. A cég a felhőszolgáltatásai révén a távmunka gyors terjedéséből is profitál, a legutóbbi negyedév itt 34 százalékos pluszt és 9,95 milliárdos bevételt hozott.
Ezzel az Amazon a holnap jelentő Microsoft nyakában lohol, de aligha tud faragni annak az év elején meglévő kétmilliárd dolláros versenyelőnyéből. Elemzők szerint a Microsoft ugyancsak remek számokat közöl majd, a szoftveróriás a számítógépek iránti megugrott keresletből is sokat profitálhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.