BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyerésben az Amazon és Microsoft

Az amerikai üzleti élet színe-java, összesen 171 cég adja közre a héten első negyedéves jelentését. A kép ugyan vegyes, de úgy tűnik, az internethez és a távközléshez köthető óriásvállalatok megfelelően igazodtak a járványhelyzethez.  

Igazi nagyhét lesz Amerikában a gyorsjelentéseknél: a top 10-es kategóriából nyitásként ma adja közre számait a Google anyacége, az Alphabet, amely a bevételeinek döntő hányadát hirdetések közzétételéből szerzi. Egy éve a negyedév teljes, 36,4 milliárd dolláros bevételéből 30,7 milliárdot tettek ki a hirdetések. A cég jelentős kieséssel számolhatott már a koronavírus amerikai terjedése óta, ami márciusra erősen visszavetette a hirdetési piacot, ahol a Google év per év alapon kimutatott növekedési dinamikája immár 2018 eleje óta olvad: az ütem azóta 25-ről 15 százalék közelébe esett vissza. A vállalathoz tartozó YouTube videómegosztó hirdetési bevételei viszont fordított utat járnak be, a tavalyi évzáró negyedévben például 30 százalékos bővüléssel 4,7 milliárd dollárra gyarapodtak. A most zárt negyedévben valószínűtlen, hogy nominálisan csökken a Google hirdetési bevétele, viszont a bővülési ütem várhatóan egy számjegyű lesz.

A bevételeinek közel 90 százalékát szintén a hirdetési piacról szerző Facebook holnap jelent, de már előre felkészítette a befektetőket, hogy cudar idők elé néznek. A cég közösségi portáljainak felhasználói tábora az otthon ülésre kényszerülő milliárdok miatt bővül, ugyanakkor hiába töltenek több időt az emberek a képernyő előtt, a vásárlási hajlandóság a recesszióra való készülődés idején erősen visszaesik. Mindez a hirdetések lemondásán is meglátszik majd. A Facebook szolgáltatásait legalább havi rendszerességgel igénybe vevők tábora december végére elérte a 2,5 milliárdot, ami 2 százalékos plusz szeptember végéhez képest. Közülük 1,66 milliárd a napi rendszerességgel a Facebookon csüngő felhasználók száma, ez 2,4 százalékos plusz. A cég az előző negyedévben még viszonylag jól muzsikált, a 21,1 milliárd dolláros bevétel éves alapon 25 százalékos bővülésnek felel meg, ám a nettó eredmény 7 százalékos, 7,3 milliárd dollárra bővülése nagy csalódás volt, különösen a bázisidőszak 61 százalékos növekményéhez képest. Erre a költségek megugrása ad magyarázatot, a Facebooktól megkövetelt biztonsági fejlesztések és a közösségellenes tartalmak fokozott, azonnali kiszűrése tízezres nagyságrendű létszámbővülést igényelt, ami a költségeket tavaly 51 százalékkal dobta meg, az üzemi marzsot pedig 45-ről 34 százalékra faragta le.

A csütörtökön jelentő Apple már márciusban figyelmeztetett, hogy kínai bérgyártó partnereinél beszállítói gondok léptek fel, emiatt és a sorozatos leállások miatt a kibocsátásuk csökkenni fog. Értékesítéseik nem kevésbé, hiszen az Apple Store hálózat is hetekre bezárt a járvány sújtotta országokban, így a társaság a jól bejáratott internetes vásárlásokban bízhatott. A cég már nem közöl adatokat arról, hogy a forgalmának mintegy 60 százalékát adó iPhone-ból mekkora eladásokra számít, ugyanakkor a folyó negyedév bevételi statisztikái már tartalmazzák majd a csúcskészülék, a 11-es némiképp lebutított, viszont a kritikusok és a vásárlók körében egyaránt nagy sikert arató változatának, az új SE okostelefon-modellnek a tavaszi értékesítéseit.

Az Amazontól is csütörtökön tudhatjuk meg, mekkora forgalombővülést hozott számára a kijárási korlátozások miatt az internetre terelődött kiskereskedelem. A cég egyértelmű haszonélvezője a helyzetnek, olyannyira, hogy másfél hónapja százezer fős felvételt hirdetett az Egyesült Államokban, globálisan 700 millió dollárt különített el az órabérek 2 dollárral, euróval vagy fonttal való emeléséről – az adott országtól függően. Az előző negyedévben állva hagyták az elemzőket, a konszenzust felülmúló, 87,4 milliárd dolláros fogalmuk 21, míg 3,33 milliárdos profitjuk

8 százalékkal volt jobb a bázisidőszakénál. Az Amazon a 24 órás házhoz szállítást garantáló Prime szolgáltatás infrastruktúrájának kiépítésével nagy versenyelőnyre tesz szert, noha ennek költségei még mindig milliárdos tételt képviselnek. Erre hivatkozva a cég az első negyedév profitvárakozását a tervezett 4,4-ről 4,2 milliárd dollárra vette vissza. A cég a felhőszolgáltatásai révén a távmunka gyors terjedéséből is profitál, a legutóbbi negyedév itt 34 százalékos pluszt és 9,95 milliárdos bevételt hozott.

Ezzel az Amazon a holnap jelentő Microsoft nyakában lohol, de aligha tud faragni annak az év elején meglévő kétmilliárd dolláros versenyelőnyéből. Elemzők szerint a Microsoft ugyancsak remek számokat közöl majd, a szoftveróriás a számítógépek iránti megugrott keresletből is sokat profitálhat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.