Kriván Bence | Csak az Egyesült Államokban egymilliárd dollár profitkiesést okozott a koronavírus a Walt Disney témaparkjainak, ráadásul ezt a kötelező bezárás utáni első két héten hozták össze a legforgalmasabb egységeikben. Utána a veszteséget 120 ezer alkalmazottjuk szabadságolásával és bércsökkentésekkel minimalizálták. A kényszerleállások ideje viszont a végéhez közelít, a sanghaji Disneyland korlátozott újranyitásával jövő hétfőn próbálkoznak, az amerikai nyitás menetrendje viszont egyelőre teljesen bizonytalan.
A világ legnagyobb szórakoztatóipari vállalata bevételeinek harmadát a látványparkokból, azok kiszolgálóegységeiből és az ajándéktárgyak, játékok forgalmazásából szerzi, ezért is kulcskérdés, hogy milyen gyorsan tudják kiheverni a járvány okozta sokkot. Robert Chapek vezérigazgató a látogatószám csökkentését, a foglalási rendszer szigorítását és az egészségügyi rendelkezések következetes betartatását ígérte a vállalat negyedéves gyorsjelentését követő tájékoztatóján. Hozzátette: veszteséges üzemeltetésre nem vállalkoznak, ahol ilyen felmerül, ott inkább ki se nyitnak. A lázmérés és a maszkviselés kötelező lesz, az utóbbitól csak az éttermekben tekinthetnek el. A látogatók parkon belüli mozgását okostelefonos applikációval segítik, garantálva a távolságtartási szabályok betartását. A korábbi napi 80 ezer helyett most 24 ezer látogatót engedélyeznek a hatóságok, de a Disney egyelőre ennél jóval kevesebbet akar fogadni.
A cég a márciussal zárult második üzleti negyedévében a tavalyinál 21 százalékkal nagyobb, 18 milliárd dolláros bevételre tett szert, kétszázmillióval meghaladva a Refinitiv elemzői konszenzusát. Az üzemieredmény-soron számításaik szerint a járvány 1,4 milliárd dollárral rövidítette meg őket, míg az adózott eredmény 91 százalékkal, 475 millió dollárra zuhant. A Disney az üzleti éve első felére becsült 88 centes osztalékot nem fizeti ki, ezzel 1,6 milliárd dollárt takarít meg. Az árfolyam 2 százalékos gyengüléssel készült a gyorsjelentés fogadására, majd a számok és kommentárok láttán további 3 százalékot gyengült, ezzel a Disney piaci értékének negyedét már le is radírozta a válság. Bár a vezetés bizakodó, azt nem látni, hogy az ESPN sportcsatornákról eltűnt élő közvetítések hirdetési bevételeit honnan és mikortól pótolják, és a filmszínházak mikor vetíthetnek frissen forgatott, milliárdos bevétellel kecsegtető Disney-produkciókat.
Az viszont jó hír, hogy a novemberben villámrajtot vett Disney+ streamszolgáltatásra május elején 54,5 millióan fizettek elő, viszont ennek a globális bevezetése magas költségekkel járt, így az üzletág negyedéves vesztesége 812 millió dollár volt. Elemzők ennél 50 millióval többre számítottak. A cég profit-előrejelzést az idei évre már nem ad ki, a folyó negyedévre mindenesetre súlyos veszteséggel kalkulál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.