Szomorú számok a vidámparkokból
Kriván Bence | Csak az Egyesült Államokban egymilliárd dollár profitkiesést okozott a koronavírus a Walt Disney témaparkjainak, ráadásul ezt a kötelező bezárás utáni első két héten hozták össze a legforgalmasabb egységeikben. Utána a veszteséget 120 ezer alkalmazottjuk szabadságolásával és bércsökkentésekkel minimalizálták. A kényszerleállások ideje viszont a végéhez közelít, a sanghaji Disneyland korlátozott újranyitásával jövő hétfőn próbálkoznak, az amerikai nyitás menetrendje viszont egyelőre teljesen bizonytalan.
A világ legnagyobb szórakoztatóipari vállalata bevételeinek harmadát a látványparkokból, azok kiszolgálóegységeiből és az ajándéktárgyak, játékok forgalmazásából szerzi, ezért is kulcskérdés, hogy milyen gyorsan tudják kiheverni a járvány okozta sokkot. Robert Chapek vezérigazgató a látogatószám csökkentését, a foglalási rendszer szigorítását és az egészségügyi rendelkezések következetes betartatását ígérte a vállalat negyedéves gyorsjelentését követő tájékoztatóján. Hozzátette: veszteséges üzemeltetésre nem vállalkoznak, ahol ilyen felmerül, ott inkább ki se nyitnak. A lázmérés és a maszkviselés kötelező lesz, az utóbbitól csak az éttermekben tekinthetnek el. A látogatók parkon belüli mozgását okostelefonos applikációval segítik, garantálva a távolságtartási szabályok betartását. A korábbi napi 80 ezer helyett most 24 ezer látogatót engedélyeznek a hatóságok, de a Disney egyelőre ennél jóval kevesebbet akar fogadni.
A cég a márciussal zárult második üzleti negyedévében a tavalyinál 21 százalékkal nagyobb, 18 milliárd dolláros bevételre tett szert, kétszázmillióval meghaladva a Refinitiv elemzői konszenzusát. Az üzemieredmény-soron számításaik szerint a járvány 1,4 milliárd dollárral rövidítette meg őket, míg az adózott eredmény 91 százalékkal, 475 millió dollárra zuhant. A Disney az üzleti éve első felére becsült 88 centes osztalékot nem fizeti ki, ezzel 1,6 milliárd dollárt takarít meg. Az árfolyam 2 százalékos gyengüléssel készült a gyorsjelentés fogadására, majd a számok és kommentárok láttán további 3 százalékot gyengült, ezzel a Disney piaci értékének negyedét már le is radírozta a válság. Bár a vezetés bizakodó, azt nem látni, hogy az ESPN sportcsatornákról eltűnt élő közvetítések hirdetési bevételeit honnan és mikortól pótolják, és a filmszínházak mikor vetíthetnek frissen forgatott, milliárdos bevétellel kecsegtető Disney-produkciókat.
Az viszont jó hír, hogy a novemberben villámrajtot vett Disney+ streamszolgáltatásra május elején 54,5 millióan fizettek elő, viszont ennek a globális bevezetése magas költségekkel járt, így az üzletág negyedéves vesztesége 812 millió dollár volt. Elemzők ennél 50 millióval többre számítottak. A cég profit-előrejelzést az idei évre már nem ad ki, a folyó negyedévre mindenesetre súlyos veszteséggel kalkulál.