BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Washington fokozza a nyomást az Európai Unióra

Az Egyesült Államok újabb 3,1 milliárd dollár értékű francia, német, spanyol és brit importárura tervez vámot kivetni az Airbusnak nyújtott illegális állami támogatás miatt – értesült a Bloomberg. Robert Lighthizer kereskedelmi főképviselő így akar nyomást gyakorolni az Európai Unióra, hogy megegyezzenek a két fél között 15 éve folyó vitáról a két nagy repülőgépgyártó, az Airbus és a Boeing tiltott támogatása ügyében.

A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) már évekkel ezelőtt bűnösnek mondta ki mindkét felet, és tavaly októberben engedélyezte Washingtonnak büntetőtarifák kivetését 7,5 milliárd dollár értékű európai behozatalra. Júliusban várható a következő döntés, ezúttal Brüsszel javára, a kérdés csupán az, hogy a WTO jóváhagyja-e a kért 11,2 milliárd értékű vámot, vagy ennél kisebb összeget állapít meg.

A kereskedelmi képviselet által benyújtott javaslat szerint Washington ezúttal többek között az európai olajbogyóra, sörre, ginre és teherautóra vetne ki vámot, és növelné a repülőgépek, a sajt és a joghurt büntetőtarifáját. A CNBC jelentése szerint a vámtétel egyes esetekben elérheti a száz százalékot. Az alkoholok közül a skót és az ír whiskyt, valamint a német, ír, olasz, spanyol és brit égetett szeszes italokat tavaly óta 25 százalékos vám terheli, és az amerikai gyártók élesen ellenzik a büntetőtarifák további emelését, mert az közleményük szerint „tovább szítja a transzatlanti kereskedelmi feszültséget, veszélyezteti az amerikai vállalatokat és a vendéglátóipari álláshelyeket, amelyek egyébként is nehéz helyzetben vannak a koronavírus-járvány miatt”. Lighthizernek azonban feltett szándéka a legnagyobb nyomást gyakorolni az EU-ra, ezért a különösen fájdalmas „körhintamegtorlás” taktikáját alkalmazza, ami azt jelenti, hogy időről időre másik termékcsoportra vet ki vámokat. Ezzel egyrészt több szektort lehet büntetni, másrészt folyamatos bizonytalanságban lehet tartani a vállalatokat, valamint az importőröket és exportőröket is. A taktika része volt, hogy Washington 10-ről 15 százalékra emelte az Airbus-gépek és alkatrészek vámját. Az Egyesült Államok azonban eddig csak a WTO által jóváhagyott importösszeg felére vetett ki vámokat.

Kanada a következő célpont

Az amerikai kereskedelmi kamara ellenzi, hogy Kanadára ismét vonatkozzon az alumíniumimportra kivetett 10 százalékos vám, mert Ottawa hasonló ellenlépéssel fog reagálni. Donald Trump 2018-ban vetett ki büntetőtarifát az acél- és alumíniumbehozatalra, amelyet az idén megemelt, de ez alól Kanada és Mexikó mentességet kapott. Kanada és az Egyesült Államok alumíniumipara szorosan összefonódott, és a vámok komoly károkat okoznának az amerikai feldolgozóiparnak. A kamara szerint az újbóli kivetésük ráadásul ártana az amerikai–kanadai–mexikói kereskedelmi egyezménynek is, amely a NAFTA-t váltja, és július 1-jén lép életbe. | vg

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.