Pető Sándor | Évekig tartó jogvitához vezethet, hogy az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság és 46 tagállam törvényellenes monopóliumnak minősítette a Facebookot, felszólítva a világ legnagyobb internetes közösségi hálóját, hogy szabaduljon meg a kép- és videómegosztó Instagram alkalmazástól és az üzenetküldő WhatsApptól. Mark Zuckerberg Facebookja nem adja fel harc nélkül, és ha végül sor kerülne is az eladásra, a cég részvényeire gyakorolt hatás nehezen jósolható meg, hiszen az évekkel ezelőtt megszerzett vállalatokat az óriás már elkezdte megemészteni, és nehezen számszerűsíthető az önálló értékük. Nem véletlen, hogy a bejelentést nem követte a Facebook-részvények árfolyamának összeomlása. Egy ponton 4 százalékot is esett a papír, a szerdai kereskedés végére azonban alig 2 százalékra szűkült a veszteség, ami nem több, mint az aznapi mínusz a technológiai cégek tőzsdéje, a Nasdaq fő indexében.
A 800 milliárd dollár körüli piaci kapitalizációjú Facebook 2012-ben vette meg egymilliárd dollárért az Instagramot, és 2014-ben 19 milliárdért a Whatsappot, és azóta milliárdokat költött a fejlesztésükre és az integrálásukra. A Facebooknak 2,7, a Whatsappnak 2, az Instagramnak 1,1 milliárd aktív felhasználója van. Hogy az utóbbi kettő leválása miként hatna a Facebook részvényárára, az azért sem könnyen számszerűsíthető, mert nehéz megmondani, a vállalatrészek külön-külön vagy együtt értékesebbek, illetve milyen áron történhet az értékesítés. Az Instagram értéke a becslések szerint mindenesetre már 2018-ban elérhette a vételára százszorosát, de kérdés, mire jutna a Facebook nyújtotta háttér nélkül, és ez a Whatsappra is igaz. A két szolgáltatás leválása esetén ráadásul a Facebookra újabb több milliárd dolláros költséget róna a saját megfelelőjük kifejlesztése, hiszen kulcsszerepet játszanak a birodalom stratégiájában. Az Instagram például az óriás fejőstehene. A teljes vállalat a 2017-es 10 százalékról 2025-re 35 százalékra növelheti a digitális hirdetések globális bevételeiből kihasított részét, de a dinamikus bővülés közepette világos trend, hogy a fiatal korosztályokban az eredeti Facebook-platform – amely már nehezen lenne jobban telíthető hirdetésekkel – népszerűséget veszít, ráadásul a dinamikus ázsiai piacon (Indiában, Japánban) a Whatsappnak és az Instagramnak eleve több felhasználója van. A konglomerátum hirdetési bevételeinek mintegy 30 százaléka az Instagramnál jelentkezett tavaly. Az Investor’s Business Daily elemzése szerint a Facebook erős üzleti fundamentumai miatt a küszöbönálló antitrösztháború ellenére is nehéz lenne a Facebook részvényei ellen fogadni. Rövid távon a rossz hírek közepette a papír nem vonzó, de ha megnyugszik a piac, a vevők visszatérhetnek.
A Facebook
1
milliárd dollárt fizetett az Instagramért
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.