A Hyundai Motor árfolyama nagyot ment pénteken, a cég piaci értékét 8 milliárd dollárral megtoldó 24,8 százalékos erősödést az a sajtóértesülés váltotta ki, hogy a dél-koreaiak tárgyalnak az Apple-lel arról, milyen formában tudnának részt venni a technológiai óriás autóipari terveiben. A média nyomására kiadott közleményében a Hyundai közölte, hogy kezdeti stádiumban lévő tárgyalásokat folytat az Apple-lel, azt a hírt viszont nem kommentálta, hogy az elektromosautó-gyártást és az akkumulátorgyártást érintő kérdésekről egyeztettek volna, s hogy e két téren 2027-et jelölték volna meg a tömegtermelés lehetséges kezdeteként.
Ez kicsit távol esik a Reuters által ismert 2024-es dátumtól, amikor is az Apple-nél a forradalmiként hirdetett új akkumulátortechnológiának és az önvezető képességeknek meg kellene már jelenniük az elektromos autók sorozatgyártásában. Tartósabb, könnyebb és erősebb új akkumulátorokat a Hyundai és testvércége, a Kia amerikai üzemeiben gyárthatnának. Azt szakértők egyértelműnek látják, hogy az Apple számára kifizetődőbb, ha tapasztalt gyártó partner oldalán száll be, ahogy tette azt az iPhone-ok esetében a tajvani Foxconn megbízásával.
Ha az amerikaiak a Hyundai villanyautó-platformjaira építenék fel az Apple saját, iCar fantázianevű modelljeit, azzal rengeteget tudnának spórolni. Ugyanakkor dél-koreai elemzők óvtak attól, hogy a Hyundai bérgyártóvá silányuljon az autóipar és a tech cégek presztízscsatájában, bár abban nincs vita, hogy a cég alkalmas lenne erre a szerepre, s az is érthető, ha az Apple az amerikai járműipart jellemző erős szakszervezeti nyomástól tartva inkább nyugodtabb körülményeket keres az autógyártáshoz. Ezeket meg is találja például Kínában, ahol a Hyundainak is vannak gyárai. A Stellantis néven egyesülő Fiat Chrysler és Peugeot SA a hatodik helyre szorította a Hyundai–Kia csoportot az autógyártók globális rangsorában, a dél-koreaiak a járvány miatt tavaly 15 százalékkal kevesebb autót adtak el, s bőven vannak felajánlható, kihasználatlan kapacitásaik. Az autóipari babérokra törő tech cégek eközben egyre aktívabbak: a hét végén a „kínai Google”, azaz a Baidu jelentette be, hogy a Geelyvel közös vállalatot alapít kis méretű, önjáró villanyautók gyártására. A Baidu adja a szoftvert, a Geely a hardvert az autókhoz. Az Alibaba a honfitárs és piacvezető SAIC-kal készül hasonlóra, a fuvarmegosztó Didi Chuxing pedig a Komáromban is jelen lévő BYD-del szövetkezett. Legelőrébb talán a Foxconn jár, amely a Byton számára már 2022-től gyárt majd elektromos városi terepjárókat, igaz, önvezető funkciók nélkül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.