BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beköszöntött a fekete művészek aranykora a nemzetközi színtéren

J. J. | A mögöttünk álló év az élet és a gazdaság minden területén rendkívülinek számít. A műtárgypiacon is alaposan felborította a trendeket, és bár a pontos statisztikák közlésére még várni kell, az biztos, hogy esett a forgalom. Igaz, már most tudható, hogy ahhoz képest, amit a tavaszi karanténidőszak megjelenésével jósoltak a szakértők, a visszaesés mértéke kisebb lett, főképp annak köszönhetően, hogy a művészeti világ jól alkalmazkodott: az újonnan bevezetett online és hibrid aukciók sikerrel zajlottak. Sőt az év végére a vezető aukciós házak karácsonyi árverései rekordokat értek el. Ám ennél is érdekesebb, hogy a csúcsok elsősorban a kortárs, feltörekvő művészek, valamint az afroamerikai és a fekete művészek körében születtek.

Az utóbbi szegmens egyértelműen a műtárgypiac legújabb kedvence, a fekete művészek árainak emelkedése most már trendszerű. Ezzel párhuzamosan olyan neveket kell megtanulniuk a kortárs iránt érdeklődőknek, mint Barkley L. Hendricks, Mickalene Thomas és Amoako Boafo. A 2017-ben elhunyt Barkley L. Hendricks fekete-amerikai festőművész, aki – bár számos műfajban alkotott a fotográfiától a tájképekig – leginkább életnagyságú portréiról ismert, amelyeket fekete afrikai honfitársairól festett. Képeinek ára az elmúlt három évben folyamatosan emelkedett, ezt a tendenciát a koronavírus-krízis sem tudta megállítani. Decem­berben, az idei utolsó modern és kortárs művészeti aukcióján a Sotheby’s négymillió dollárért adta el Hendricks 1972-es vásznát, amely a Mr. Johnson (Sammy Miamiból) címet viseli. Ezzel a művész új életműrekordot állított be.

Amoako Boafo ghánai születésű, de Bécsben élő és alkotó fekete festőművész, ő szintén a frissen felfedezettek közé tartozik. Két éve részt vett Los Angelesben egy residency programon, ezt követően tört be a nemzetközi élvonalba. Decemberben a Christie’s árverésén nemcsak új életműrekordot állított fel, hanem Baba Diop című 2019-es vásznával az egymillió dolláros árkategóriát is elérte.

Az 1971-es születésű, New Yorkban élő Mickalene Thomas Barack Obama portréfestőjeként vált ismertté. Szintén decemberben az Én jó voltam veled című, 2013-ban festett képe 901 ezer dollárért ment el New Yorkban a Phillips aukciósháznál. Ez az ár a legmagasabb, amit valaha fizettek a műveiért, és duplája az egy évvel ezelőtti csúcsárának.

A Covid–19 negatív hatása leginkább a csúcsképeknél csapódott le, ezeket ugyanis nem lehet online aukciókon értékesíteni. Ezek a művek private salesben cserélnek gazdát, az értékesítési forma legfőbb jellemzője, hogy nem hozzák nyilvánosságra sem az árat, sem a vevő személyét. A private sales előretörése nem 2020-ban kezdődött, a legdrágább műtárgyak fele az utóbbi időben már magánügyletekben került át másik gyűjteménybe.

Az Én jó voltam veled

című képért

901

ezer dollárt fizettek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.