BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beköszöntött a fekete művészek aranykora a nemzetközi színtéren

J. J. | A mögöttünk álló év az élet és a gazdaság minden területén rendkívülinek számít. A műtárgypiacon is alaposan felborította a trendeket, és bár a pontos statisztikák közlésére még várni kell, az biztos, hogy esett a forgalom. Igaz, már most tudható, hogy ahhoz képest, amit a tavaszi karanténidőszak megjelenésével jósoltak a szakértők, a visszaesés mértéke kisebb lett, főképp annak köszönhetően, hogy a művészeti világ jól alkalmazkodott: az újonnan bevezetett online és hibrid aukciók sikerrel zajlottak. Sőt az év végére a vezető aukciós házak karácsonyi árverései rekordokat értek el. Ám ennél is érdekesebb, hogy a csúcsok elsősorban a kortárs, feltörekvő művészek, valamint az afroamerikai és a fekete művészek körében születtek.

Az utóbbi szegmens egyértelműen a műtárgypiac legújabb kedvence, a fekete művészek árainak emelkedése most már trendszerű. Ezzel párhuzamosan olyan neveket kell megtanulniuk a kortárs iránt érdeklődőknek, mint Barkley L. Hendricks, Mickalene Thomas és Amoako Boafo. A 2017-ben elhunyt Barkley L. Hendricks fekete-amerikai festőművész, aki – bár számos műfajban alkotott a fotográfiától a tájképekig – leginkább életnagyságú portréiról ismert, amelyeket fekete afrikai honfitársairól festett. Képeinek ára az elmúlt három évben folyamatosan emelkedett, ezt a tendenciát a koronavírus-krízis sem tudta megállítani. Decem­berben, az idei utolsó modern és kortárs művészeti aukcióján a Sotheby’s négymillió dollárért adta el Hendricks 1972-es vásznát, amely a Mr. Johnson (Sammy Miamiból) címet viseli. Ezzel a művész új életműrekordot állított be.

Amoako Boafo ghánai születésű, de Bécsben élő és alkotó fekete festőművész, ő szintén a frissen felfedezettek közé tartozik. Két éve részt vett Los Angelesben egy residency programon, ezt követően tört be a nemzetközi élvonalba. Decemberben a Christie’s árverésén nemcsak új életműrekordot állított fel, hanem Baba Diop című 2019-es vásznával az egymillió dolláros árkategóriát is elérte.

Az 1971-es születésű, New Yorkban élő Mickalene Thomas Barack Obama portréfestőjeként vált ismertté. Szintén decemberben az Én jó voltam veled című, 2013-ban festett képe 901 ezer dollárért ment el New Yorkban a Phillips aukciósháznál. Ez az ár a legmagasabb, amit valaha fizettek a műveiért, és duplája az egy évvel ezelőtti csúcsárának.

A Covid–19 negatív hatása leginkább a csúcsképeknél csapódott le, ezeket ugyanis nem lehet online aukciókon értékesíteni. Ezek a művek private salesben cserélnek gazdát, az értékesítési forma legfőbb jellemzője, hogy nem hozzák nyilvánosságra sem az árat, sem a vevő személyét. A private sales előretörése nem 2020-ban kezdődött, a legdrágább műtárgyak fele az utóbbi időben már magánügyletekben került át másik gyűjteménybe.

Az Én jó voltam veled

című képért

901

ezer dollárt fizettek

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.