BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszteségrekord a horizonton

Egymilliárd euróhoz közeli veszteséget hoz a márciussal záruló üzleti év a Ryanairnek. Ez története leggyengébb teljesítménye lehet, rosszabb a 2009-es válságévinél is. A veszteséget 850 és 950 millió euró közé várják, a mérleg nyelve bármerre billenhet, mert az európai lezárások hatásait nem lehet megbízhatóan modellezni. De Michael O’Leary vezérigazgató a tőle szokott optimizmussal „drámai visszatérést” jövendölt a nyári főszezonra, ha az oltási kampány felpörög, és az utazási korlátozások széles körű visszavonását eredményezi. Az európai piacvezető fapados főleg a brit vakcináció felgyorsítására alapozza derűlátását. Ott már március végére elérhetik az 50 százalékos átoltottságot.

A járvány előtti teljesítmény idei eléréséről szó sincs, az október és március közti üzleti fél évet 70–90 százalékos kihasználtsággal tervezik. Pénztárcával bírja a társaság, bár a szeptember végi 4,5 milliárd eurós tartalék egymilliárddal apadt az év végére. Az október és december közti három hónapban a Ryanair árbevétele 82 százalékkal maradt el a bázisidőszakitól, míg fő riválisai közül az EasyJetnek 88, a Wizz Airnek 77 százalékos mínusszal sikerült zárnia. Az utasszámban 78 százalékos visszaesést mértek, ez 306 millió ­eurós veszteséget okozott, szemben a 300 milliós elemzői konszenzussal. Az üzleti évet 26-30 millió utassal zárják, szemben a bázisidőszak 149 milliós rekordadatával. A következő üzleti évben az utasszám 80 és 120 millió között bárhová eshet – mondta O’Leary.

A Ryanair válságtűrő képességét jelentős készpénztartaléka adja, másrészt az, hogy nem üzemeltet transzkontinentális járatokat, és mellőzi gépein a business classt, bár az üzleti utasokról nem hajlandó lemondani. Intő példa a Norwegian Air, amely éppen csődvédelem alatt szervezi újjá magát, és a 135 gépéből csupán hatot üzemeltet belföldön, miután a transzkontinentális járatokra kidolgozott üzleti modellje gyorsan megbukott, irdatlan veszteséget okozva. A Ryanairnél ilyen kapitális hibákat nem szokás elkövetni, ezért is bízik a piac még mindig a vállalatban. A részvényárfolyam a gyorsjelentés után kisebb hullámzással visszatért kiindulási pontjára. A kurzus tavaly január 10-i csúcsa óta 15 százalékot ereszkedett, ami a versenytársakéhoz képest megsüvegelendő teljesítmény.

A flottáját kizárólag Boeingokra építő Ryanair decemberben újabb 75 gép megrendelésével jelezte, hogy kitart a két légi katasztrófája miatt húsz hónapos kényszerleállásra és a fatális konstrukciós hibák kijavítására kötelezett 737 MAX modellcsalád mellett, amelynek tagjaiból 210 darabot szerez be. Az eleve jelentős csúszással érkező első MAX-eket márciustól vehetik át, a nyári főszezonra 24 vadonatúj gép állhat forgalomba.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.