Veszteségrekord a horizonton
Egymilliárd euróhoz közeli veszteséget hoz a márciussal záruló üzleti év a Ryanairnek. Ez története leggyengébb teljesítménye lehet, rosszabb a 2009-es válságévinél is. A veszteséget 850 és 950 millió euró közé várják, a mérleg nyelve bármerre billenhet, mert az európai lezárások hatásait nem lehet megbízhatóan modellezni. De Michael O’Leary vezérigazgató a tőle szokott optimizmussal „drámai visszatérést” jövendölt a nyári főszezonra, ha az oltási kampány felpörög, és az utazási korlátozások széles körű visszavonását eredményezi. Az európai piacvezető fapados főleg a brit vakcináció felgyorsítására alapozza derűlátását. Ott már március végére elérhetik az 50 százalékos átoltottságot.
A járvány előtti teljesítmény idei eléréséről szó sincs, az október és március közti üzleti fél évet 70–90 százalékos kihasználtsággal tervezik. Pénztárcával bírja a társaság, bár a szeptember végi 4,5 milliárd eurós tartalék egymilliárddal apadt az év végére. Az október és december közti három hónapban a Ryanair árbevétele 82 százalékkal maradt el a bázisidőszakitól, míg fő riválisai közül az EasyJetnek 88, a Wizz Airnek 77 százalékos mínusszal sikerült zárnia. Az utasszámban 78 százalékos visszaesést mértek, ez 306 millió eurós veszteséget okozott, szemben a 300 milliós elemzői konszenzussal. Az üzleti évet 26-30 millió utassal zárják, szemben a bázisidőszak 149 milliós rekordadatával. A következő üzleti évben az utasszám 80 és 120 millió között bárhová eshet – mondta O’Leary.
A Ryanair válságtűrő képességét jelentős készpénztartaléka adja, másrészt az, hogy nem üzemeltet transzkontinentális járatokat, és mellőzi gépein a business classt, bár az üzleti utasokról nem hajlandó lemondani. Intő példa a Norwegian Air, amely éppen csődvédelem alatt szervezi újjá magát, és a 135 gépéből csupán hatot üzemeltet belföldön, miután a transzkontinentális járatokra kidolgozott üzleti modellje gyorsan megbukott, irdatlan veszteséget okozva. A Ryanairnél ilyen kapitális hibákat nem szokás elkövetni, ezért is bízik a piac még mindig a vállalatban. A részvényárfolyam a gyorsjelentés után kisebb hullámzással visszatért kiindulási pontjára. A kurzus tavaly január 10-i csúcsa óta 15 százalékot ereszkedett, ami a versenytársakéhoz képest megsüvegelendő teljesítmény.
A flottáját kizárólag Boeingokra építő Ryanair decemberben újabb 75 gép megrendelésével jelezte, hogy kitart a két légi katasztrófája miatt húsz hónapos kényszerleállásra és a fatális konstrukciós hibák kijavítására kötelezett 737 MAX modellcsalád mellett, amelynek tagjaiból 210 darabot szerez be. Az eleve jelentős csúszással érkező első MAX-eket márciustól vehetik át, a nyári főszezonra 24 vadonatúj gép állhat forgalomba.


