BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Káosz lehet a repülőtereken az újraindulás után

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) arra figyelmeztet, hogy a repülőtereken káoszra számíthatunk, ha a kormányok nem találnak gyors megoldást az egészségügyi bizonyítványok (koronavírustesztek és oltóanyag-tanúsítványok) digitalizációjára. Míg a pandémia előtt a turisták átlagosan körülbelül másfél órát töltöttek minden utazás során a reptéren, a jövőben a becsekkolással, biztonsági ellenőrzéssel, határellenőrzéssel, vámügyintézéssel és poggyászkiadással töltött idő jócskán megnőhet.

A rendekezésre álló adatok szerint a re­pülő­téri feldolgozási idők a csúcsidőszakban három órára emelkedtek, pedig még csak harmadannyian repülnek, mint a pandémia kitörése előtt. A hosszabb procedúra elsődleges oka, hogy az utazáshoz szükséges egészségügyi igazolványokat főként papíron ellenőrzik. A folyamat fejlesztése nélkül a repülőtéren eltöltött idő elérheti az öt és fél órát utazásonként a pandémia előtti forgalom 75 százalékánál, és utanként nyolc órára nőhet, ha az utasforgalom visszatér a járvány előtti szintre – írja a TravelDailyNews portál.

A montreali székhelyű szervezet ezért a kormányok segítségét kéri, hogy az egészségügyi hitelesítő adatokat mihamarabb digitalizálják, elősegítve a zökkenőmentes újraindítást. A Covid-teszt-eredményeket és az oltóanyag-bizonyítványokat tartalmazó, globálisan elismert, szabványosított digitális tanúsítványoknak számos előnyük lenne a szervezet szerint. Nemcsak a hamis dokumentumokat lehetne a rendszerrel kiszűrni, hanem a papírok kivezetésével a várakozási idő is csökkenhetne a repülőtereken.

A digitális tanúsítványok kérdése a június 11-én kezdődő G7-csúcstalálkozón is napirendre kerül, így a kormányok megoldást találhatnak a digitális tanúsítványokat érintő, kulcsfontosságú kérdésekre. Egyebek között abban is egyezségre juthatnak a vezetők, hogy elfogadják-e a határokon a Covid–19-re vonatkozó digitális teszt- és oltási tanúsítványokat, amelyek az Egészségügyi Világszervezet intelligens ­oltóanyag-tanúsítványait veszik ala­pul. A csúcstalálkozón döntés születhet arról is, hogy ha a kormányok megkövetelik a légitársaságoktól az utazási engedélyek ellenőrzését, elfogadják-e a IATA Travel Passt is. A szervezet ezért arra kéri a G7-csúcstalálkozó résztvevőit, hogy működjenek együtt a légi közlekedési szektorral.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.