BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ragaszkodik a VW csoport a Lamborghinihez

Kriván Bence – Sidó Zoltán | A Volkswagen nemrég még luxusautó-portfóliójának karcsúsítását tervezte, most mégis nemet mondott a Lamborghinire beérkezett 7,5 milliárd eurós ajánlatra, amely ötéves foglalkoztatási garanciát és 850 új munkahellyel járó fejlesztéseket ígért. A brit Autocar című hetilap értesülései szerint a svájci Quantum Group befektetési társaság vitte volna el a legendás olasz sportautómárkát, konzorciumot alkotva a brit székhelyű Centricus Asset Managementtel. Az ajánlattevő Quantum Group környékén a németek számára ismerős és meglehetősen jól csengő Piech név is felbukkant, a befektetési társaság társalapítója, Rea Stark ugyanis abban a Piech Automobile-ban is érdekelt, amelyet Ferdinand Piech egykori VW-elnök fia, Toni hívott életre. Ezért vagy sem, a VW csoport – tanulmányozás nélkül – azzal utasította el az ajánlatot, hogy a Lamborghini nem eladó, ez nem is kérdés. Pedig az olasz márka mellett a Ducati, Audi, Porsche és Bugatti alkotta szerteágazó luxusjármű-portfólió menedzselése egyre terhesebb az elektronikus átálláson dolgozó VW-konszernnek. Októberben még azt tervezték, hogy leválasztják és tőzsdén keresztül értékesítik a Lamborghinit, ám úgy tűnik, jegelik az elképzelést. Sőt, az olasz cég vezérigazgatója, Stephan Winkelmann a múlt héten egy 1,5 milliárd eurós beruházási programot vázolt fel, amelynek célja egy gáz-elektromos hibrid hajtású modellcsalád kifejlesztése 2024-re. Egyben megerősítette, hogy első, tisztán elektromos autójukat az évtized második felében dobják csak piacra.

Jó hír a Volkswagen tájáról, hogy újraindították a csiphiány miatt két és fél heti leállásra kényszerülő pozsonyi üzemet, ahol a magas haszonkulccsal értékesíthető Porsche Cayenne és VW Touareg városi terepjáróikat (SUV) gyártják. A VW a szlovák GDP 3 százalékát, évi 2,6 milliárd eurós értéket állít elő, kiesése nemzetgazdasági szinten is hatalmas károkkal jár Boris Tomciak, a Finlord elemzője szerint. Tíznapos kényszerszünet után ma indul újra a termelés a Peugeot-Citroen (új nevén Stellantis) nagyszombati üzemében, ahol szintén a csiphiány hátráltatta a munkát. Elfogytak a tartalék készletek is a nyitrai Jaguar Land Rovernél, amely bejelentette, hogy mától kilenc napra szünetelteti az üzemében az autógyártást. Napi szinten ez legalább 7 millió eurónyi kiesést okoz. A dél-koreai Kia zsolnai gyárában pedig több ízben volt egy-két napos leállás csiphiány miatt.

Kínában már a termelés felfuttatása a téma. A Li Auto például szeptembertől havi tízezerre növeli villanyautó-termelési kapacitását, és az ötven kínai városban lévő, 75 egységből álló értékesítési hálózatát is bővíti, egyúttal megteremti a közvetlen vásárlás lehetőségét. A vállalat áprilisban 5539 példányt adott el egyetlen, de annál népszerűbb modelljéből, a Li One SUV-ból. A 18 milliárd dolláros piaci értéket képviselő Li Auto az idén 470 millió dollárt költ kutatás-fejlesztésre, és további forrásbevonást tervez hitelfelvétel vagy kötvénykibocsátás formájában.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.