Kriván Bence – Sidó Zoltán | A Volkswagen nemrég még luxusautó-portfóliójának karcsúsítását tervezte, most mégis nemet mondott a Lamborghinire beérkezett 7,5 milliárd eurós ajánlatra, amely ötéves foglalkoztatási garanciát és 850 új munkahellyel járó fejlesztéseket ígért. A brit Autocar című hetilap értesülései szerint a svájci Quantum Group befektetési társaság vitte volna el a legendás olasz sportautómárkát, konzorciumot alkotva a brit székhelyű Centricus Asset Managementtel. Az ajánlattevő Quantum Group környékén a németek számára ismerős és meglehetősen jól csengő Piech név is felbukkant, a befektetési társaság társalapítója, Rea Stark ugyanis abban a Piech Automobile-ban is érdekelt, amelyet Ferdinand Piech egykori VW-elnök fia, Toni hívott életre. Ezért vagy sem, a VW csoport – tanulmányozás nélkül – azzal utasította el az ajánlatot, hogy a Lamborghini nem eladó, ez nem is kérdés. Pedig az olasz márka mellett a Ducati, Audi, Porsche és Bugatti alkotta szerteágazó luxusjármű-portfólió menedzselése egyre terhesebb az elektronikus átálláson dolgozó VW-konszernnek. Októberben még azt tervezték, hogy leválasztják és tőzsdén keresztül értékesítik a Lamborghinit, ám úgy tűnik, jegelik az elképzelést. Sőt, az olasz cég vezérigazgatója, Stephan Winkelmann a múlt héten egy 1,5 milliárd eurós beruházási programot vázolt fel, amelynek célja egy gáz-elektromos hibrid hajtású modellcsalád kifejlesztése 2024-re. Egyben megerősítette, hogy első, tisztán elektromos autójukat az évtized második felében dobják csak piacra.
Jó hír a Volkswagen tájáról, hogy újraindították a csiphiány miatt két és fél heti leállásra kényszerülő pozsonyi üzemet, ahol a magas haszonkulccsal értékesíthető Porsche Cayenne és VW Touareg városi terepjáróikat (SUV) gyártják. A VW a szlovák GDP 3 százalékát, évi 2,6 milliárd eurós értéket állít elő, kiesése nemzetgazdasági szinten is hatalmas károkkal jár Boris Tomciak, a Finlord elemzője szerint. Tíznapos kényszerszünet után ma indul újra a termelés a Peugeot-Citroen (új nevén Stellantis) nagyszombati üzemében, ahol szintén a csiphiány hátráltatta a munkát. Elfogytak a tartalék készletek is a nyitrai Jaguar Land Rovernél, amely bejelentette, hogy mától kilenc napra szünetelteti az üzemében az autógyártást. Napi szinten ez legalább 7 millió eurónyi kiesést okoz. A dél-koreai Kia zsolnai gyárában pedig több ízben volt egy-két napos leállás csiphiány miatt.
Kínában már a termelés felfuttatása a téma. A Li Auto például szeptembertől havi tízezerre növeli villanyautó-termelési kapacitását, és az ötven kínai városban lévő, 75 egységből álló értékesítési hálózatát is bővíti, egyúttal megteremti a közvetlen vásárlás lehetőségét. A vállalat áprilisban 5539 példányt adott el egyetlen, de annál népszerűbb modelljéből, a Li One SUV-ból. A 18 milliárd dolláros piaci értéket képviselő Li Auto az idén 470 millió dollárt költ kutatás-fejlesztésre, és további forrásbevonást tervez hitelfelvétel vagy kötvénykibocsátás formájában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.