BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alaposan befürdött Kínában a Volkswagen

Rosszul mérte fel a kínaiak autóvásárlási szokásait és igényeit a Volkswagen, amely két hónap alatt még háromezer darabot sem tudott eladni új villanyautó-csúcsmodelljéből, az ID.4-esből. Kérdés, hogy a németek okulnak-e hibáikból.

Elszomorító a nagy reményekkel várt Volkswagen ID-sorozat kínai piaci fogadtatása, és ezt nemcsak a statisztikai adatok mutatják, hanem a vállalat illetékesei is elismerik. A németek az elektromosautó-kínálatuk gerincét képező ID-modellekből két hónap alatt pár ezret tudtak csak eladni, pedig a kínai közönség elvileg ki van éhezve például a városi terepjáró (SUV) vonalat erősítő ID.4-eshez hasonló gépkocsikra. A csúcskategóriás modellből azonban a múlt hónapban mindössze 1213 talált gazdára, kétszázzal kevesebb, mint az áprilisi debütálás havában. Ilyen gyenge nyitányt még egyetlen villanyautó-gyártó sem produkált Kínában – emlékeztetnek a szakértők. Összehasonlításképp: a Tesla a Model Y-ból 6612 darabot adott el a startot követő első két hónapban. Nem véletlen, hogy a futball-Eb egyik főszponzoraként a Volkswagen agresszív marketingkampánnyal igyekszik megnyerni magának a potenciális vásárlókat a világ legnagyobb autópiacán.

Az ID.4 kínai, megnagyobbított X-változatát a VW helyben, a SAIC-kal együttműködésben gyártja, s 60-80 ezer autó idei értékesítésével számolt. A másik partnernél, a FAW-nál készülő ID.4 Crozz változatnál hasonló mennyiséget céloztak meg, de a siralmas rajt után már most sutba lehet vágni a terveket. Iparági szakértők a bukást három tényezővel magyarázzák: egyrészt a kései rajttal, a németek ugyanis a Teslához és a kínai villany­autó-gyártókhoz képest többéves lemaradásban vannak, másrészt a jól fizető vevőkör által igényelt intelligens funkciók szűkösségével, harmadrészt az értékesítési hálózat hiányosságaival. A termelés a Reuters forrásai szerint 10 százalékos kapacitással folyik. A SAIC–VW már ott tart, hogy saját dolgozóit ösztökéli az ID.4-es vásárlására. Érdekesség, hogy ugyanez a modell Euró­pában vezeti az e-autó-eladási toplistákat, a start első két hónapjában 12 101 darab fogyott belőle a JATO összesítése szerint.

Az ID-kínálat még az idén három új taggal bővül Kínában, ezek javíthatják majd a statisztikát. Ehhez viszont célszerű „kiokosítani” az autókat, tudomásul véve, hogy a 30 ezer dollár feletti árkategóriában – amelybe az ID.4 is tartozik – már nagyobb elvárásaik vannak a kínai vásárlóknak. A rivális Tesla-, NIO-, Xpeng-modellek például maguktól is be tudnak parkolni, fejlett hangalapú irányításuk, kommunikációjuk van, és önvezető funkciókkal is rendelkeznek.

Európával szemben a kínaiakat a márkahűség nem jellemzi, Jale Csang, a sanghaji székhelyű AutoForesight tanácsadó cég vezetője szerint azt az autót választják, amelyik elkápráztatja őket technikai tudásával, és tengernyi, sokszor teljesen fölösleges extrákkal van telezsúfolva. Az értékesítési csatornákkal is gond van, a VW ugyanis a villanyautóit nem közvetlenül a raktárkészlettel is rendelkező, kétezer egységből álló kereskedelmi hálózata közvetítésével árulja, hanem bemutatótermeken, ügynökökön keresztül. Ők viszont fix árakkal dolgoznak, náluk a normál kereskedésekben megszokott alkudozásnak helye sincs. A VW pedig inkább az ügynöki hálózat bővítését preferálja, az év végén már ezer ügynöke árulja Kína-szerte az ID-ket – jutalékos rendszerben.

Az értékesítési darabszám alapján a Toyota mögött a világ második legnagyobb autógyártójának számító Volkswagen csoport pozitív hírrel is szolgált azzal, hogy a lapértesüléseket megcáfolva nem csökkenti az idei évre vonatkozó üzemi marzsait, csoportszinten 5,5 és 7 százalék között lesznek, míg a névadó márkánál 3–4 százalék közé várják a profitrátát. Megerősítették, hogy a globális csipellátási zavarok kezelésére felkészültek, és nem tervezik emiatt a termelés csökkentését azon a mintegy százezres tételen túl, amit már korábban jeleztek.

Előrehozott korszakváltás

Az eddig vártnál öt évvel korábban, már 2033-ban elérkezik az autóipar a korszakváltáshoz, ekkor haladhatja meg az alternatív hajtású autók értékesítése a belső égésűekét – derül ki az EY tanácsadó cég friss prognózisából. A megállapítás a fejlett piacokra vonatkozik, ideértik Európát, Észak-Amerikát, Kínát és Japánt.

A belső égésű motorral szerelt autók eladásai globálisan 2045-ben esnek be az 1 százalékos küszöb alá. A folyamat felgyorsulásának hátterében a klímavédelmi okokból jelentősen szigorodó európai és kínai szabályozás áll, amely a villanyautózást támogatja, miközben a hagyományos gépkocsik gyártását és keresletét adminisztratív és anyagi eszközökkel fékezi. A váltás Európában már 2028-ban elérkezhet, Kínára 2033-at, Amerikára 2036-ot mondanak az EY elemzői. Az Egyesült Államok elvesztegetett négy évet a klímaszkeptikus Donald Trump elnöksége alatt, amit most a Biden-adminisztráció az elektromos átállás felgyorsításával és 174 milliárd dolláros beruházási programmal igyekszik behozni. | VG

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.