Csúszik a német Gigafactory
Eredetileg jövő csütörtöktől termelnie kellene a Tesla Berlin-közeli új óriásgyárának, de az avatóünnepséget el kell halasztani, mivel a beruházás használatbavételi engedélyét egyelőre blokkolják a környezetvédők, és hatósági eljárások is elvesztek a bürokrácia labirintusában, ezért kérdéses, mikor gördülhet le az első Európában összeszerelt Tesla a gyártósorról. Brandenburg tartomány környezetvédelmi hatósági engedélyéről ugyanis hiányzik még a pecsét, és elképzelhető, hogy csak 2022-ben ütik a dokumentumra. A 12 ezer munkahelyet teremtő, 5,8 milliárd eurós Gigafactory építését 2019 végén jelentette be egy berlini díjátadón Elon Musk, a Tesla alapító-vezérigazgatója. A Grünheide melletti építési terület részben a berlini vízbázis védelmi zónájában fekszik, és egy természetvédelmi rezervátummal határos. A helybeliek és a zöldek kezdettől fogva ellenzik a beruházást, tavaly egy időre fel is kellett függeszteni az erdőirtást, mert a tereprendezéssel járó zaj megzavarhatta egy ritka helyi kígyófaj téli nyugalmát.
A kígyókat áttelepítették, az építkezés folytatódhatott a 300 hektáros területen, amelyet a Tesla 43,4 millió euróért vásárolt meg az évi félmillió villanyautós gyártókapacitás kiépítéséhez. Az engedélyezés során a gyakorlatias eljáráshoz szokott amerikaiakat meglepte a német bürokrácia – írja a Reuters. A gyármonstrumot előzetes építési engedély birtokában húzták fel, igaz, a végleges engedély kiadása a feltételek teljesítése esetén borítékolható, csak kérdés, mikor. Múlt héten helybeliek és egy civil környezetvédő csoport bíróságon támadta meg az előzetes telephelyengedélyt, csatlakozva a hatóságoknál lévő közel félezer elbírálandó panaszhoz. Nem véletlen, hogy múlt havi terepszemléjén Elon Musk is a bürokráciát okolta a csúszásokért. Amiről persze maga is tehet, hiszen menet közben egy évi 50 gigawattóra kapacitású akkumulátorcella-gyártó üzemet is beterveztek ide, s emiatt az engedélyezési procedúrát újra kellett indítani. Ezért immár harmadszor lehet véleményezni a kész gyár előzetes terveit a grünheidei városházán. A 11 ezer oldalas dokumentumot július közepéig teszik közszemlére, augusztus 16-ig várják a reakciókat, és szeptember 13-ra hirdethetnek közmeghallgatást. Eszerint legjobb esetben is csak ősszel indulhat az autógyártás Grünheidében.
Kínában gördülékenyebb a beruházások engedélyeztetése. A Tesla sanghaji Gigafactoryját kevesebb mint egy év alatt húzták fel. Most újabb beruházással népszerűsíti magát a társaság, az egykori selyemút mellett építenek ki töltőállomás-hálózatot, hogy a teslások az ötezer kilométeres utat könnyen megtehessék. A Supercharger oszlopait 27 villámtöltő-állomásra telepítik, olyan elosztásban, hogy 100–300 kilométeren belül garantáltan legyen töltési lehetőség, amellyel negyedóra alatt 250 kilométer megtételéhez elegendő energiával lehet feltankolni a villanyautót. Az óceán partján fekvő Csousantól a kazah határ túloldalán lévő Horgos városáig húzódó, látványosságokkal teletűzdelt túra bakancslistás vállalkozás rengeteg kínai számára.


