Nem elég, hogy roppant lassan halad az infrastruktúra-bővítés Romániában, a hatóságok tetemes kártérítéseket is kénytelenek fizetni az útépítő vállalatoknak. A bukaresti közlekedési tárca kimutatása szerint 2019 óta összesen 686 millió lej (1 lej 72 forint) kártérítés kifizetésére kötelezték a bíróságok az államot az autópálya-építtetők és az országutak felújításán dolgozó cégek javára.
A társaságoknak azzal az érveléssel sikerült érvényre juttatniuk követeléseiket, hogy a hatóságok, állami szervek hanyagsága miatt csúszott a kivitelezés, emiatt képtelenség volt tartani a szerződésekben rögzített határidőket. A legtöbb esetben nem sajátították ki időben a nyomvonalba eső területeket, nem biztosították a megfelelő feltételeket, sokszor elavult tanulmányok alapján írták ki a közbeszerzést, az építtető pedig a helyszínen szembesült azzal, hogy semmi sem úgy van, ahogy a dokumentumban szerepelt.
A legnagyobb egyedi, 101 millió lejre rúgó összeget a görög Aktor hajtotta be a párizsi választott bíróságon egy 41 kilométeres dél-erdélyi útszakasz felújítása kapcsán, de az olasz Astaldinak is 87 millió lejt ítéltek meg egy kelet-romániai autópálya-szakasz megépítése közben adódott nehézségekért. Az olasz Salini cégnek részletekben 236 millió lej kártérítést kénytelen fizetni Románia, amiért 2017-ben a közlekedési tárca felbontotta a dél-erdélyi sztráda Lugos és Déva közötti szakaszának kivitelezési szerződését. Catalin Drula miniszter szerint a hasonló esetek elkerülése végett alaposabban kell előkészíteni a projekteket. „Az állami intézményeknek vállalniuk kell, hogy kifogástalan tanulmányokat és terveket készítenek elő. Igaz, a kivitelezők sem mind szentek, tőlük is elvárom, hogy több mérnököt és építőmunkást foglalkoztassanak, mint ügyvédet” – mondta a bukaresti jobbközép kormány tárcavezetője.
A román hatóságok több mint 430 kilométer autópálya megépítését remélik a koronavírus-járvány utáni helyreállítást szolgáló, mintegy 30 milliárd eurós európai alapból, amelyből 7,6 milliárdot szánnak infrastrukturális projektekre. Első körben ebből finanszíroznák az A3-as észak-erdélyi autópálya Magyarnádas és Vaskapu közötti 42,3 kilométeres szakaszának megépítését, de a Kolozsvárt a magyar határral összekötő vasútvonal felújítását is, ez utóbbira egymilliárd eurót irányoztak elő. A 911 kilométeres sztrádahálózat ezáltal ezer kilométer fölé bővülne, kérdés azonban, meddig tartana a kivitelezés, hiszen még mintegy 380 kilométer építése, illetve tervezése van folyamatban. Ráadásul több helyen adódtak nem várt nehézségek: például az észak-erdélyi autópálya magyar–román határ menti 30 kilométeres szakaszának megépítésére kiírt versenytárgyalásból győztesként kikerült konzorcium mintegy 30 millió euróval több pénzt kér, mint amennyiért korábban vállalta a munkát. Ennek a szakasznak tizenöt évvel ezelőtt az amerikai Bechtel látott neki, majd miután a román állam 2013-ban szerződést bontott a társasággal, félbehagyta a Bihar megyei szakaszt. Az ország eddigi legdrágább, eredetileg 2,2 milliárd euróra tervezett infrastruktúra-fejlesztésére a szerződés szerint 1,4 milliárd eurót fizetett Románia a tengerentúli vállalatnak, holott a Bechtel csupán 52-t épített meg a vállalt 415 kilométerből.
A görög Aktor
101
millió lejes kártérítéssel vigasztalódhatott
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.