BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több mint tizenöt éves vita érhet véget

Az Air­bus és a Boeing számára nyújtott állami támogatások miatt kirobbant vita hamarosan a végére érhet.

Joe Biden amerikai elnök és az Európai Unió vezetői elkötelezhetik magukat a két gazdasági nagyhatalom közötti kereskedelmi viták lezárása mellett a június 15-én kezdődő brüsszeli csúcson – tudta meg a Bloomberg. A lap által megszerzett tervezet szerint az Airbus és a Boeing ügyében kirobbant vitában július 11-ig kell a feleknek megoldást találniuk, de a fémipart érintő konfliktus is megoldódhat, és akár 18 milliárd dollár értékű termék vámját törölhetik el.

A vita még 2005 májusában kezdődött, amikor is az Egyesült Államok keresetet nyújtott be a Világkereskedelmi Szervezetnek (WTO), amelyben azzal vádolta az EU-t, hogy tiltott állami támogatást nyújt az Airbusnak. Európa válaszára nem kellett sokáig várni, 24 órán belül megérkezett a WTO-hoz a kereset, amely a Boeing kapcsán vádolta ugyanezzel Amerikát. Az ügyben a világszervezet 2010 márciusában előbb az unió, szeptemberben pedig az Egyesült Államok részéről is megállapította a jogsértést, ám a pereskedés ekkor még nem ért véget. Sőt, miután Washington minden idők legnagyobb amerikai állami adókedvezményét nyújtotta be a Boeing támogatása céljából, a vita kiszélesedett.

Az USA Donald Trump kormányzata alatt jelentette be 2019 áprilisában, hogy büntetővámokkal akar fellépni az EU által nyújtott tiltott állami támogatások ügyében. Később a WTO 7,5 milliárd dollár értékű európai termék vámokkal sújtását engedélyezte. Az Airbus mellett a vámköteles termékek sorába kerültek a borok, sajtok, vajak vagy épp az ír és skót whiskyk. Európa 2020 végén kapott zöld jelzést a WTO-tól, hogy vámokat vessen ki 4 milliárd dollár értékű amerikai exportra. Az EU által kivetett vámok az amerikai repülőgép mellett olyan termékeket céloztak, mint a traktor, a ketchup, a sajt vagy épp a narancslé. A vita némileg csillapodott Trump távozása után, és március 5-én mind a két fél felfüggesztette a vámokat.

A másik vita tárgyát azok a vámok képezik, amelyeket Trump 2018-ban vetett ki nemzetbiztonsági okokra hivatkozva, és az unió alumínium- és acéliparát célozzák. Erre az unió 2,8 milliárd euró értékű, Amerikából érkező importot célzó vámokkal válaszolt. A termékek között olyan márkák is szerepeltek, mint a Harley Davidson motorkerékpár vagy a Levi’s farmer. A tervezet szerint az utóbbi vitában de-cember 1-jéig adnának maguknak határidőt a felek a vitás kérdések megoldására.

Heiko Maas német külügyminiszter szerint ideje túllépni a szerencsétlen vitákon, és arról is beszélt, hogy előrelépés tapasztalható a kérdéses ügyekben. A tervezet szerint az Egyesült Államok és az Európai Unió a csiphiány megoldására is az együttműködés erősítését célozza. Ez azonban csak egy része a jövő heti csúcson létrehozandó szélesebb technológiai együttműködésnek, amelyre Kereskedelmi és Technológiai Tanács néven egy új platformot is létrehoznak.

„Elkötelezettek vagyunk a félvezetők ellátásának biztonságát az Európai Unióban és az Egyesült Államokban növelő együttműködés kiépítésére az ellátási láncok átalakításával” – olvasható a tervezetben, amely a legerősebb és leghatékonyabb erőforrás-felhasználású csipek tervezésének és gyártásának támogatását is említi. A szövetségesek a csipek területén tapasztalható ázsiai függőség csökkentésében működnek együtt, miközben a félvezetők hiánya miatt más hatalmak – például Kína is – ezek fejlesztését és gyártását állították előtérbe.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.