BUX 50,904.91
-1.00%
BUMIX 4,315.39
+1.05%
CETOP20 2,297.16
-0.29%
OTP 17,380
-1.22%
KPACK 11,800
-29.76%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 16,700
0.00%
-3.48%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,365
-1.09%
0.00%
-0.48%
+2.06%
+3.60%
OPUS 230.5
+3.83%
+1.19%
+2.78%
-1.39%
OTT1 149.2
0.00%
+0.84%
MOL 2,410
-0.99%
-2.89%
ALTEO 1,715
+0.29%
+3.36%
-1.23%
EHEP 1,765
-0.28%
+0.41%
+1.77%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+3.59%
+0.70%
+4.00%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
-3.17%
+1.35%
+1.23%
-2.35%
NUTEX 16.06
-0.12%
Forrás
RND Solutions
Nemzetközi gazdaság

Mikroműholdakkal szállna be az űrversenybe Németország

A német űripar ugyan több ígéretes vállalatot is kitermelt, ám az állami megbízások és támogatások hiánya versenyhátrányt okozhat az amerikai cégekkel szemben.

A múlt héten a Volkswagen csoportot is kontrolláló Porsche holding, több más befeketetővel közösen 165 millió dollárt fektetett a bajorországi Isar Aerospace-be, mely mikroműholdak pályára állítását tűzte ki célul maga elé – írja a CNN.

Fotó: AFP PHOTO /NASA/NANORACKS/LARRY KEPKO/HANDOUT

Az ország űripara azonban a katonai piacon jóval inkább az Egyesült Államok megrendeléseire tud csak alapozni, ugyanis a német hadsereg számára nem prioritás az űrprogram. A szektorban tevékenykedő cégek mindemellett arra is panaszkodnak, hogy míg a francia és amerikai hadseregek saját  dedikált űregységeket is létrehoznak, addig a német költségvetésben a támogatások nagy részét az autóipar és a gépgyártás szívja fel és a hadiipari kiadások hagyományosan szűkösek.

A Mynaric nevű, lézeres kommunikációval foglalkozó vállalat, mely júniusban kezdte meg termékeinek gyártását például ügyfelei között tudhatja az amerikai Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynökségét (DARPA) és az Űrfejlesztési Ügynökséget (SDA), míg a német kormány részéről nem rendelkezik megrendelésekkel.

Az apró műholdak, melyek az Isar szerint akár mindössze 10 centiméteresek és egy kilogrammosak lehetnek azonban esélyt nyújthatnak az iparág németországi fellendüléséhez. A tavalyi év végén a szektor érdekvédelmi szervezete ilyen műholdak fellövéséhez szükséges északi-tengeri kilövőállomás telepítésének javaslatával állt a kormány elé.

Az Isar Aerospace versenytársai közé tartozik a HyImpulse és a Rocket Factory, melyek ugyan finanszírozásban nem tudják felvenni egyelőre a versenyt, ugyanakkor tesztek tekintetében előrébb járnak. A Rocket Factory szakaszos égésű rendszerét a SpaceX és a Blue Origin is használja. Azonban a német iparnak nem lesz egyszerű felvennie a versenyt a milliárdosok által finanszírozott vállalatokkal, a SpaceX egy hónap alatt 88 műholdat állított pályára, de a Virgin Orbit legutóbbi kilövése is 6 műholdat helyezett pályára.

A német cégek szerint a kis és közepes műholdak pályára állítása 2027-re 30 milliárd dolláros üzlet lehet, az Isar tervei szerint 5 millió euróért 1,3 tonna hasznos teher pályára állítását tervezi. A szektor a műholdak egyre nagyobb szerepére számít például a dolgok internete üzemeltetésében.

A három német startup idővel 20 és 40 közötti, részben újrahasználható rakéta elkészítését tervezi idővel, ami évente több tucat kilövést tesz lehetővé, kilövésenként több műhold szállításával. Az ehhez szükséges motorok gyártásában az autóipari beszállítók is segítségükre lehetnek, akik a belsőégésű motorok visszaszorulása kapcsán igyekeznek diverzifikálni fogyasztóikat. Azonban az állami támogatások horgonyzó hatása nélkül a német cégek könnyen Luxemburgba vagy Svájcba költözhetnek, miközben az amerikai vállalatok is igyekeznek a fejlesztésekben résztvevők elcsábítására.

Kapcsolódó cikkek