BUX 52,838.78
-0.05%
BUMIX 4,172.22
-0.14%
CETOP20 2,408.27
-1.65%
OTP 17,980
+0.73%
KPACK 7,300
-2.67%
0.00%
-3.23%
+1.04%
-0.40%
ZWACK 16,700
0.00%
0.00%
ANY 1,565
+1.62%
RABA 1,340
+0.37%
0.00%
+0.60%
-0.88%
+1.98%
OPUS 203.5
-3.10%
-7.50%
-0.96%
-5.03%
-0.60%
OTT1 149.2
0.00%
-1.30%
MOL 2,728
-0.80%
-1.67%
ALTEO 2,120
0.00%
-15.25%
+1.67%
EHEP 1,495
-0.99%
0.00%
-0.85%
MKB 1,972
0.00%
-2.87%
+0.97%
0.00%
0.00%
SunDell 39,400
0.00%
-2.83%
+1.63%
-5.13%
0.00%
+3.12%
NUTEX 14.24
-2.86%
GOPD 12,300
-0.81%
OXOTH 4,500
-1.75%
-1.52%
NAP 1,130
-4.07%
+1.47%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Nemzetközi gazdaság

Az omikron átírja a menetrendet

Újabb mélyütést vihet be a vírus a lassan magukra találó légitársaságoknak, amelyek egyelőre passzív elszenvedői az eseményeknek.

Múlt péntek óta az omikron írja át a menetrendet a legtöbb légitársaságnál, miután a vírusvariáns gyors és globális terjedése elleni védekezés legegyszerűbb formája, a határok lezárása ismét előtérbe került.

Bár a nemzetközi turizmust és a légi közlekedést megbénító, hosszabb távra szóló hatása egyelőre nincs az omikronnak, az ünnepi szezont és a téli vakációt még így is könnyen tönkre teheti.

A karácsonyi családlátogatások a védettséggel rendelkezők körében várhatóan nem maradnak el, de egyes országok más-más szigorításokkal élnek a járványgócnak számító dél-afrikai országokkal szemben.

Fotó: PHILIP FONG / AFP

A 2022-es foglalásoknál azonban már a szakértők is a vészcsengő felé nyúlnak, a légi közlekedési szektor amúgy is lassú talpra állásának elhúzódását előrevetítve. A Fitch Ratings hitelminősítő máris rontott mind az idei, mind a jövő évre várt globális prognózisán,

a 2019-es összesített utaskilométerszámtól az idén 55, jövőre 30 százalékkal maradhat el az ágazat.

A korábbi várakozás 35, illetve 15 százalékos eltérésről szólt.

A légitársaságok vezetői ugyanakkor a vírus veszélyességét és az ellene való védekezés hatékonyságát érintő megbízható információktól teszik függővé a járattörléseket – leszámítva persze a dél-afrikai régióra eleve elrendelt repülési tilalmat. Az új helyzet nagy belső piaccal rendelkező országokat, így Amerikát, Oroszországot és Kínát érintik a legkevésbé, ott a belföldi járatokra támaszkodva a helyi légitársaságok jórészt függetleníteni tudják magukat a vírus újabb támadásától.

A UBS elemzése szerint az Egyesült Államok légitársaságai még nem jeleztek kapacitáscsökkentési szándékot, így ott decemberben a 2019-es bázisidőszak teljesítményének 87 százalékán járnak majd, januárban pedig elérhetik a 92 százalékot. Az Európai Unióból és Kínából november eleje óta ismét fogadnak gépeket, de az omikron miatt újfent elrendelhetnek korlátozásokat a transzkontinentális járatoknál. A Kayak nemzetközi jegyfoglalási rendszerében egyébként a vírus hatásának földrajzi különbözősége jó megmutatkozik. míg az Egyesült Államokban a külföldi utazásra való keresések öt százalékkal mérséklődtek, a briteknél 26 százalékkal csökkent az érdeklődés.

Amíg Izrael és a Japán lezárta határait a turisták elől (a szigetország december végéig), az Egyesült Államok a United és a Delta révén még menetrendszerű járatokat indít Dél-Afrikába. Azt viszont minden pillanatban elrendelhetik, az onnan érkező utasok 24 órán belüli negatív Covid-teszttel szállhassanak fel az Amerikába tartó gépekre a mostani három napos időintervallum helyett.

Légügyi és járványügyi szakemberek ugyanakkor figyelmeztetnek, hogy helyén kell kezelni a fejleményeket és az ötletszerű pánikreakciókkal szemben arányos védő intézkedésekkel kell a járványt visszaszorítani.

Kapcsolódó cikkek