Először fordult elő olyan tavaly decemberben, hogy több tisztán elektromos autót adtak el, mint dízelt – írja a Financial Times. Az adatokat a lap kérésére a független autóipari szakember, Matthias Schmidt gyűjtötte össze, 18 európai piac vizsgálatával.

Az elemző szerint az értékesítések több mint ötödét adták a tisztán elektromos járművek, míg a dízelek még úgy is csak 19 százalékot tettek ki, ha a dízelhibrideket is figyelembe vesszük. Az autóipari fordulat hátterében az elektromos autókat érintő nagyvonalú állami támogatások és a 2020-ban szigorított európai kibocsátási szabályok állhatnak.

Fotó: BERND THISSEN / AFP

A múlt év végén ez a folyamat tovább gyorsult, köszönhetően annak, hogy a Tesla a vetélytársainál jobban tudta kezelni a csiphiánnyal kapcsolatos problémákat, és az európai gyártók is igyekeztek minél több elektromos járművet forgalomba helyezni, hogy csökkentsék flottaszintű kibocsátásukat, és elkerüljék az annak túlzott mértéke miatti EU-s bírságokat, miután az év nagy részében az alkatrészhiány hatására a legdrágább, legszennyezőbb SUV-k gyártására fókuszáltak.

Így a tavalyi utolsó hónapban a vizsgált országokban 176 ezer elektromos gépkocsit adtak el a gyártók, míg a dízelekből csak kevesebb mint 160 ezret. Az utóbbi típus a Volkswagen-csoport 2015 szeptemberében kirobbant botránya óta folyamatosan veszít piaci részesedéséből. Azóta a VW igyekszik fordítani is a szerencséjén, ami egyelőre sikeresnek is látszik, hiszen mára Nyugat-Európa vezető elektromosautó-gyártójává vált. A cég által a térségben 2021-ben eladott 3,5 millió járműből már 310 ezer elektromos volt.

A dízelek visszaszorulását sürgeti a régebbi típusok kitiltása néhány városból, amit tovább gyorsíthat a német kormány azon terve, hogy megszünteti a benzinnél jelenleg literenként 14 centtel olcsóbb dízel állami támogatását.