Üres polcok és elszabadult árak várnak a lakosságra
Míg a hongkongi hatóságok a járvány ötödik hullámára készülnek, a lakosság körében az egekbe szökő élelmiszeráraktól való félelem terjed. A kormány felfüggesztette a teherszállító járatokat az omikron variáns megjelenése miatt, így a vásárlók az élelmiszerek, köztük a tejtermékek, a gyümölcsök és a hús árának megugrására számítanak.
A kínai címerre felesküdött hongkongi képviselők követik a szárazföldi Kína gyakorlatát, és abszolút zéró toleranciát rendeltek el a koronavírus-járvánnyal kapcsolatban. A hongkongiak azonban félnek, hogy rájuk is hasonló sors vár, mint a hszian-i lakosokra, akik kétségbeesetten már otthoni eszközeiket – játékkonzolokat, mobiltelefonokat, illetve cigarettát – cserélik el egy tál rizsért.

Ázsia pénzügyi központjának elsődleges légitársasága, a Cathay Pacific leállította teherszállító járatait, a kormány pedig két hétre felfüggesztette a beszállítást nyolc országból, köztük az Egyesült Államokból, az Egyesült Királyságból, Kanadából és Ausztráliából. A légitársaság a korlátozások feloldása után is csupán a járvány előtti szint 20 százalékán üzemelteti majd teherszállító kapacitását, a repülés felfüggesztése előtti 70 százalékhoz képest.
A világ egyik legdrágább városába szállító cégek és importőrök még meredekebb áremelkedésre figyelmeztették a vásárlókat.
Több mint 30 teherjáratot állítottak le, 3000 tonna rakománnyal a fedélzetükön. Ez rövid időn belül 20-30 százalékkal növeli a szállítási költségeket, amit a fogyasztók fognak megfizetni
– nyilatkozta a Hongkongi Szállítmányozási és Logisztikai Szövetség.
A hongkongi iparmágnás, Li Ka-shing tulajdonában lévő szupermarketlánc, a ParknShop legfrissebb adatai szerint
számos importált termék logisztikai költsége megháromszorozódott az elmúlt időszakban, ami különösen a joghurt, a lágy sajt és a friss gyümölcsök árán látszik meg.

Giovanni Bravonak, a Bravo Fine Foods tulajdonosának nagyon fájnak a járattörlések. Semmi biztosítékom nincs, hogy mikor érkeznek meg a termékeink, vagy egyáltalán megérkeznek-e
– mondta elkeseredetten Bravo, aki eddig hetente öt tonna élelmiszert importált a helyi vendéglátóegységeknek. Néha más országba kell átszállítania az árut, hogy repülőre tehesse, azonban ezzel nőnek a költségek, ráadásul sok áru meg is romlik a hosszabb út alatt.
Míg az élelmiszerek egy részét közúton hozzák be Kínából, Hongkong korlátozott mezőgazdasági területe miatt erősen függ a drága importtermékektől. Élelmezés szempontjából a leginkább veszélyeztetett város a világon, az elfogyasztott ételek és italok közel 95 százalékát importálja. Így kerülhet egy liter tej 4,50 dollárba (1400 forint), és emiatt lesz nehéz dolga a helyi élelmiszerláncoknak, akik bár több helyi terméket szeretnének beszerezni az árak mérsékléséért, de nem lesz termelő akitől vásároljanak.


