Bár egyes uniós politikusok korábban reményüket fejezték ki, hogy a hét végére sikerül áthidalni a Brüsszel által javasolt hatodik Oroszország elleni szankciós csomag körüli véleménykülönbségeket, eredménytelenül zárult vasárnap az EU-tagországok nagykövetei közötti egyeztetés, többek közt Magyarország ellenkezése miatt. A név nélkül nyilatkozó bennfenteseket idéző Bloomberg jelentése szerint a napokban, a Reuters szerint már hétfőn folytatódnak a tárgyalások.

2015.02.09 A felújított Barátság / Adria olajvezeték Szlovákiában, a kistompai Transpetrol átemelő állomáson. Fotó:
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Szijjártó Péter magyar külügyminiszter vasárnap délután Facebook-posztban erősítette meg, hogy Magyarország továbbra is elutasítja a javaslatot, mert az 

lerombolná az eddig biztos lábakon álló magyar energiaellátási biztonságot.

A külügyminiszter korábban arról posztolt, hogy az embargó javasolt formája700 forintos benzint és 800 forintos gázolajat jelentene Magyarországon.

Orbán Viktor miniszterelnök pedig a a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában pénteken arról beszélt, hogy „atombomba” lenne a magyar gazdaságra a bizottság terve az olajembargóról. 

A több intézkedésből álló javaslat kardinális pontja, hogy az EU-tagországok hat hónapon belül szüntessék be az olajvásárlásokat az Ukrajnával háborúban álló Oroszországtól, az év végére pedig a finomított termékekét is.

A tengeri olajszállítás lehetőségével nem rendelkező, a vezetékes orosz szállításoktól erőteljesen függő közép-európai tagállamok ellenkezésének leszerelésére később a javaslatot úgy puhították, hogy Csehország, Magyarország és Szlovákia 2024-ig még mentességet kapott volna a szabály alól, de addigra el kell végezniük finomítóik költséges átállítását a nem Oroszországból érkező olajfajtákra. A Politico jelentése szerint Magyarország az átállásra adott időt sem tartja elegendőnek, és Bulgária is elégedetlen a javaslattal.

A szintén ellenkező Görögország, Málta és Ciprus pedig  egy helyett három hónapos haladékot kapna, hogy teljesítse a csomagnak azt a másik pontját, amely szerint az orosz olaj szállításához szolgáltatásokat – például hajókat – sem nyújthatnak a tagállamok.

Magyarország korábban azt az aggályát is felvetette, hogy nem tudni, ki állná a finomítók átalakításának a költségét, és a kormány azt az aggodalmát is hangoztatta, hogy még ha ez meg is valósulna, az üzemanyag ára toronymagasra emelkedik. A jelentésekből nem derült ki, tartalmazott-e kompenzációt a módosított javaslat. 

Az EU 2019-ben még olajszükséglete majdnem kétharmadát Oroszországtól szerezte be, és ezen a piacon az oroszok legfontosabb partnere. A további szankciók azt szolgálnák, hogy fontos jövedelmi forrásoktól vágják el Moszkvát, megnehezítve számára az ukrán háború finanszírozását. Maguk az ukránok is orosz olajat használnak, de ők is sürgetik a teljes embargó bevezetését.

 

Az Oroszország elleni újabb szankciókról a G7-országok – az Egyesült Királyság, az Egyesült Államok, Franciaország, Japán, Kanada, Németország és Olaszország – vezetői is közös közleményt adtak ki vasárnap.