A német szövetségi versenyhivatal (Bundeskartellamt) szerint a Facebook tulajdonosa, a Meta Platforms "kiemelkedő jelentőséggel bír a piaci verseny szempontjából", ez az új besorolás pedig nagyobb mozgásteret biztosít a szabályozó hatóságnak a digitális vállalatok piaci erejének korlátozására. A versenyhivatal szerdai közleménye szerint a Meta, amely az Instagramot és a WhatsAppot is birtokolja, erős, hirdetésekkel támogatott közösségi média ökoszisztémát üzemeltet, ami folyamatosan bővül, és amelyet a német lakosság nagy része aktívan használ.
Az új besorolás lehetővé teszi a Meta ellen folyamatban lévő kartelljogi eljárások gyorsabb lezárását. Ez kapóra jön azok után, hogy 2019-ben a hivatal már kötelezte a vállalatot, hogy korlátozza adatgyűjtését, mondván, hogy a világ legnagyobb közösségi hálózata visszaél piaci erőfölényével, és a felhasználók beleegyezése nélkül gyűjti be információikat. Az akkor Facebooknak nevezett Meta fellebbezett a döntés ellen, és az ügy azóta is a bíróságon van.
A Meta szóvivője szerdán közölte, hogy ők mindenben eleget tesznek a versenyhivatal előírásainak:
Még ha nem is értünk egyet a szövetségi versenyhivatal meglátásaival, továbbra is arra fókuszálunk, hogy a lehető legjobb élményt nyújtsuk a német felhasználóknak, a szabályozásoknak megfelelően – mondta a Meta szóvivője a Reutersnek.
Februárban a korábban Facebook néven ismert cég azzal került be a vezető hírek közé, hogy egyetlen kereskedési nap alatt 232 milliárd dollárral zuhant a piaci kapitalizációja – ez a valaha volt legnagyobb leértékelődés, amelyet egy amerikai vállalat egyetlen nap alatt elszenvedett, az összeg megegyezik a Netflix és a Fedex együttes piaci értékével a Newsweek hírportál szerint. Ráadásul április végére a részvények árfolyama további 20 százalékkal csökkent.
A Meta Platforms ma már csak azt kívánhatja, hogy a részvényei leértékelődése legyen az egyetlen problémája. Több fronton is komoly kihívások fenyegetik, és ezek bármelyike egzisztenciálisnak bizonyulhat.
18 éves története során először csökkent felhasználóinak száma, ráadásul a fiatalabb generációk már inkább a TikTok-ot választják, semmint a Facebookot.
Ráadásul mindemellett az Egyesült Államok és Európa is ellenőrizni és szabályozni kívánják a technológiai óriások működését. A kormányok úgy döntöttek, hogy nem akarják, hogy egy maroknyi óriás technológiai vállalat – mint az Apple, az Amazon, a Google, a Meta és a Microsoft –, amelyek a részvényeseiken kívül senkinek nem tartoznak felelősséggel, irányítsák polgáraik cselekedeteit és formálják kollektív világnézetünket. Április végén az el is fogadta szigorú szabályozását a digitális szolgáltatásokról szóló törvény keretében.