A Lloyd’shoz tartozó Ascot biztosító és Marsh bróker kész tengeri áru- és hadbiztosítást kötni a fekete-tengeri ukrán kikötőkből exportálandó gabonára és élelmiszerekre, ezzel elhárult egy fontos akadály a szállítmányok elindítása elől. Martin Griffiths, az ENSZ nemzetközi segélyezésért felelős vezetője csütörtökön reményét fejezte ki, hogy ma elindulhatnak az első hajók, de elismerte, hogy még sok részlet vár kidolgozásra – nagyrészt erre várnak a hajótársaságok és a biztosítók is.
Egyelőre csak a Lloyd’s lépett. Pénteken közleményben közölte, hogy az Ascot és a Marsh 

akár 50 millió dolláros fedezetet nyújt a teher- és hadbiztosításra.
 

1241470056 Cargo ships and bulk carriers moored offshore while waiting for port access in the Black Sea, near the shipping port of Constanta, Romania, on Tuesday, June 21, 2022. With Ukraine's Black Sea ports scattered with mines and Russia effectively blocking shipping in the area, countries from Turkey to the US have been grappling for a solution to get Ukrainian grain moving again. Photographer: Andrei Pungovschi/Bloomberg via Getty Images
Fotó: Andrei Pungovschi / Bloomberg via Getty Images

A biztosítók korábban azt mondták, hogy csak akkor hajlandóak fedezetet nyújtani, ha a javasolt folyosón nemzetközi haditengerészeti kíséretet kapnak a szállítóhajók, és világos stratégiát dolgoznak ki a tengeri aknák ellen. Rory Colacicchi, a McGill and Partners biztosítási brókerház partnere egy hete még azt mondta, hogy csak akkor lehetséges biztosítást kötni a hajókra, „ha észszerű megoldás" születik. „Szükség lesz kísérőkre, aknamentesítőkre, hogy egy biztosító azt mondhassa, ez nem csak egy szerencsejáték" – fogalmazott. Biztosítási források azt mondták a Reutersnek, hogy elfogadható kíséretet biztosíthatnának közösen ukrán és orosz hajók, vagy az ENSZ, illetve például Törökország.
A biztosítások költsége rakománytól, hajótulajdonostól és kikötőtől függően változik, de valószínűleg magas lesz. 

A fekete-tengeri térségbe való belépés biztosítási díja egyébként is meredeken emelkedett az orosz invázió kezdete óta, a korábbi 0,025 százalékkal szemben eléri a hajó értékének öt százalékát.