Először a maszkhiány, aztán a vakcinamizéria, majd beütött a csiphiány. Hiánycikk a napraforgóolaj. Most azonban mindennél súlyosabb hiány fenyegeti a franciákat: elfogyott a mustár.  

Mustard is absent from stores in France.Villiers sur Marne, 2022-06-14. Photograph by Aline Morcillo / Hans Lucas.La moutarde est absente des magasins en Franc.Villiers sur Marne, le 2022-06-14. Photographie par Aline Morcillo / Hans Lucas. (Photo by Aline Morcillo / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Kettőt lehetne venni, már ha egyáltalán lenne. Fotó: Aline Morcillo / AFP

A Financial Times tudósítója a hírek hallatán rémülten kereste fel a helyi Monoprix szupermarketet, és megdöbbenve tapasztalta, hogy tényleg nincs mustár a polcokon. A sarki fűszeresnél tovább fokozódott a pánik, ugyanis kétféle mustár volt ugyan, de az egyik a sárga dobozos angol Colman’s, a másik pedig egy édes-savanyú, mézzel kevert termék, szóval egyik sem az igazi francia mustár. A legnépszerűbb helyi márkák, az Amora és a Maille hiánycikkek (mindkettőt az Unilever gyártja, ahogy a Colman’st is).  

A legnagyobb burgundiai mustárgyártókat három súlyos csapás is érte: drasztikusan csökkent a Brassica juncea mustármag-ellátás, amelyből a híres barna dijoni mustárt készítik. Először is tragikusan rossz volt a termés Burgundiában és a másik nagy termelő államban Kanadában. Az 

Észak-Amerikát sújtó hőhullám gyakorlatilag megfelezte a kanadai exportot, ahonnan a francia 80 százaléka érkezik.

 Az orosz–ukrán háború egy másik nagy szállítótól érkező készleteket nullázta le. Harmadjára pedig a fejét újra felütő koronavírus-járvány ismét logisztikai nehézségeket okoz, főleg az Ázsiából érkező ellátmányokat érintve.  

Close up of Christian woman holding the mustard seed in fingers with blurred background. Strong faith in God and Jesus Christ. Believe and be faithful always. The biblical concept of faith, hope, love.
Fotó: Marinela Malcheva / Getty Images

Az alapanyag nagykereskedelmi ára duplájára-triplájára emelkedett. A kiskereskedelmi árak tavaly 10 százalékkal nőttek. Luc Vandermaesen, a Reine de Dijon, az egyik legnagyobb mustárcég ügyvezetője szerint a lakosságot egyelőre kevésbé sújtotta pénzügyi szempontból a helyzet, mivel egy átlag francia mindössze 4,8 eurót költ a sárga krémre egy évben. Hosszabb távon azonban érzékenyen érintheti a francia gasztronómiát, hiszen kulcsfontosságú alapanyagról van szó. Bertrand Chauveau, egy párizsi séf szerint a mustár nem csak a salátaöntetek nélkülözhetetlen összetevője, de a számtalan fogás mellé feltálalt remoulade mártás sem az igazi nélküle. „Alapvető fontosságú a francia konyha számára, ettől lesz sárga a majonéz” – magyarázza Chauveau.  

Vandermaesen beszámolt arról is, hogy többen felkeresték a cég dijoni székhelyét – holott ott nincs kiskereskedelmi értékesítés –, és követelték a mustárt. 

A Carrefour áruházlánc közleményben volt kénytelen magyarázkodni a Twitteren keringő hírek miatt: nem azért nincs a polcokon mustár, mert így szeretnék felverni az árát. 

Egy másik nagy francia lánc, az Intermarché szintén közleményt kényszerült kiadni az üggyel kapcsolatban. Van olyan áruház, amely bevezette, hogy vásárlónként csak egy, esetleg két üveg mustárt lehet kapni, ami szinte sorscsapás a fejenként évente átlagosan egy kilót fogyasztó átlagfrancia számára.