A videojáték-iparban a növekedés erőteljes lassulása tapasztalható, mivel az emberek a járványvédelmi intézkedések feloldása után kevesebbet játszanak, így nem költenek annyit gamingtermékekre – derül ki a The Wall Street Journal elemzéséből.

A lassulás további okai között említik az alapvető árucikkek árának emelkedését, az ukrajnai háborút és az új kasszasikerek hiányát.

Az Activision Blizzard, amelyet a Microsoft közel 75 milliárd dollárért felvásárolni készül, múlt héten közölte, hogy eladásai és nettó nyeresége csökkent a június 30-án véget ért negyedévben. Az Electronic Arts és a Take-Two lassabb bevételnövekedésről számolt be az egy évvel korábbihoz képest.

Strauss Zelnick, a Take-Two vezérigazgatója szerint az és orosz piacról való kivonulás okozza a problémákat. A cég legújabb felvásárlása, a mobiljátékokat fejlesztő Zynga komoly üzleti tevékenységet folytatott Oroszországban, így az akvizíció egyelőre nagy ráfizetés. A konzolgyártók (Microsoft, Sony) közölték, hogy a videojátékokból származó bevételeik csökkentek a június végéig tartó három hónapban. A Nintendo pedig alacsonyabb nettó árbevételről és működési eredményről számolt be.

An adult plays part of the online strategy video game League of Legends in the Hub E sport centre in Valencia. About fifty screens, 12 PS4, 3 Xboxes and 3 Wii : the Valencia Sports E Hub is a reference in the Gamers world. This E sport centre, which opened 4 years ago, is a precursor in the discipline. More than 500 players march through the centre every week. Valence, France - August 21, 2019. ?Un adulte joue a une partie du jeu video en ligne de stratégie League of Legends dans le centre de e sport Hub E sport de Valence. Une cinquantaine d’ecrans, 12 PS4, 3 Xbox et 3 Wii : le Hub E sport de Valence est une reference dans le monde des Gamers. Ce centre de E sport qui a ouvert il y a 4 ans est un precurseur dans la discipline. Plus de 500 joueurs defilent chaque semaine dans le centre. Valence, France - 21 Aout 2019. (Photo by Nicolas Guyonnet / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Fotó: Nicolas Guyonnet / Hans Lucas via AFP

A játékok futtatásához elengedhetetlen grafikus processzorokot gyártó vállalatok szintén azt mondták, hogy az üzlet zsugorodott. Az AMD közölte, hogy a negyedév során csökkent a játékokhoz szükséges videokártyáik értékesítése, míg az Nvidia második negyedéves bevétele a vártnál kisebb mértékben nőtt. A cégeket a digitális pénzek árfolyamesése is sújtja. Az energiaigényes kriptobányászkodás egyre kevésbé éri meg, az ezzel foglalkozók várhatóan kevesebb processzort fognak vásárolni.

A Roblox – egy online platform, amely lehetővé teszi a felhasználóinak, hogy saját játékokat készítsenek és kipróbálják egymásét –  közölte, hogy szintén lassulást tapasztalt az elmúlt negyedévben, a bevételek növekedése 30 százalékra mérséklődött az előző negyedévi 39-ről.

A játékgyártó cégek komoly nehézségekkel néznek szembe az egy évvel ezelőttihez képest, mivel az emberek utaznak, koncertekre járnak és más olyan tevékenységeket végeznek, amelyeket a járvány idején nem tudtak – mondta Tyler Parker, a KeyBanc elemzője.

Összességében az amerikai videojáték-iparág eladásai 13 százalékkal estek vissza a második negyedévben az egy évvel korábbihoz képest, miután az első három hónapban 8 százalékkal csökkentek – derül ki az NPD Group és a Sensor Tower adataiból. Az egész évre vonatkozóan a piackutatók 8,7 százalékos zsugorodást várnak, ami 2016 óta az első éves csökkenés.

Eric Handler, az MKM Partners elemzője szerint jelenleg nincs sok új megjelenés, ami felpezsdítené a számokat. Ha egy ilyen kreatív üzletágban vagyunk, mint ez, mindig lesz némi hullámzás – tette hozzá. A legutóbbi Call of Dutyt és a Battlefieldet – amelyeket az Activision és az Electroni Arts a tavalyi ünnepi szezonban dobott piacra – nem kedvelték sem a játékosok, sem a kritikusok. A Take-Two 2021 végén nem adott ki új nagyszabású játékot, szemben a korábbi évek gyakorlatával.