Lengyelország Európa legnagyobb széntermelője, ahol ennek az energiahordozónak még mindig jelentős a súlya, egyebek között a lakossági fogyasztásban. A Forum Energii független varsói kutatóintézet adatai szerint 

az országban évente tízmillió tonna szenet használnak otthonok fűtésére – ez 2019-ben a teljes uniós lakossági szénfogyasztás 87 százalékát tette ki. 

A szükséges mennyiség felét otthon bányásszák, 40 százalékát, mintegy 3,9 millió tonnát Oroszországból importáltak, a behozatalt azonban Varsó április végén megtiltotta, azóta pedig kétségbeesetten próbálnak új forrásokat szerezni a tél beállta előtt.

2015 Miners Strike In Poland, Miners protest in front of KWK Budryk coal mine in Ornontowice , Poland on February 3rd, 2015. After the government announced a restructuration plan for coal mines, Silesia region was rocked by a wave of protests. Miners working in mines belonging to the Kompania Weglowa coal consortium, and later those employed by Jastrzebska Spolka Weglowa began protests and went on stike fearing the loss of their jobs and privileges.   (Photo by Beata Zawrzel/NurPhoto) (Photo by Beata Zawrzel / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Beata Zawrzel / AFP


„Azért használtak orosz szenet, mert az olcsóbb volt. A lengyel szenet igen drága bányászni, mert nagyon mélyről kell felszínre hozni” – magyarázta a Deutsche Wellének Piotr Siergiej, a Polish Smog Alert környezetvédelmi szervezet szóvivője. Ráadásul orosz szénnel üzemeltették a hőerőműveket is az ország keleti részén, és azt nem könnyű lecserélni hazaira, mivel 

az orosz szén jobb minőségű, kevesebb ként tartalmaz. 

A gondokat tovább súlyosbítja, hogy Varsó nagy nehezen beleegyezett a szén kivezetésébe, hogy teljesítse az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátási előírásait, a tavalyi glasgow-i klímacsúcson pedig megígérte, hogy nem fektet újabb kapacitásokba.
Az ország széntartaléka most a legalacsonyabb a II. világháború óta: a koronavírus-járvány alatti nyolcmillió tonnáról augusztusra 4,4 tonnára apadt. A legnagyobb bányaipari társaságok kiárusították a készleteiket, így az URE lengyel energiapiaci szabályozó hatóság nemrégiben nyilvánosságra hozott adatai szerint 

nem rendelkeznek elegendő szénnel a téli fogyasztási csúcsszezonra.

Coal,Trolley,Next,To,The,Old,Working,Stove
Fotó: Shutterstock

Most próbálják újratárgyalni a hosszú távú szerződéseket az erőművekkel, amelyek már egyébként is elkezdték visszafogni a termelést. Ezzel viszont csökkent az áramexport, sőt, júliusban Lengyelország hónapok óta először többet importált, mint amennyit külföldre szállított.
Egy tonna szén kiskereskedelmi ára Lengyelországban már eléri a 2500 zlotyt – ez négyszerese a tavalyi árnak. (Egy zloty 84 forint.) 

Emiatt télre várhatóan sok lengyel zuhan energiaszegénységbe, vagyis nem lesznek képesek fizetni a fűtési számlákat. 

A kormány egyszeri, háromezer zlotys készpénztámogatást tervez adni a végfelhasználóknak, és utasította az állami tulajdonban lévő Weglokoks és PGE Paliw vállalatokat, hogy biztosítsák olcsóbban a szenet a legszegényebbeknek, de szakértők szerint ez nem elég, és a pénz talán nem is oda jut, ahol a legnagyobb szükség lenne rá. A kormányzati csomag, amelynek összege egyéb más támogatásokkal együtt becslések szerint eléri majd a 23 milliárd zlotyt, Piotr Siergiej szerint „nem tisztességes”, és „még több társadalmi konfliktust” szül majd, mivel nem jövedelemhez kötött. Becslése szerint egy átlagos háztartásnak 12 ezer zlotyjába kerül majd a télen szükséges négy tonna szén beszerzése, és ennek csak a negyedét fedezi az állami segítség. A háztartások 80 százaléka pedig egyáltalán nem kap majd támogatást, mivel nem használ szenet.

 „Csak arra tudok gondolni, hogy nagyon erős a szénlobbi kormányzati körökben” – értékelte a lépést.

Poland choose coal producer as sponsor for climate talks, Gdynia, Giant coal heap in Gdynia port is seen on 30 November 2018  in Gdynia, PolandPolish government named the major coal producer JSW - Jastrzebska Spolka Weglowa the first official partner of UNs COP 24 global climate summit held in Katowice (UNFCCC). (Photo by Michal Fludra/NurPhoto) (Photo by Michal Fludra / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Michal Fludra / AFP


Az ország tárgyal ugyan új beszállítókkal, például Kolumbiával, Ausztráliával, Dél-Afrikával és Indonéziával, ott azonban a nagykereskedelmi ár meghaladja a kétezer zlotyt tonnánként, amire jön még a jelentős szállítási és egyéb költség. Mégis az import az egyetlen lehetőség, mivel a lengyel bányák egyszerűn nem képesek pár hónap alatt növelni a kitermelést. Az ár mellett a behozatallal is van egy másik súlyos probléma: a korlátozott szállítási kapacitás, mivel a balti-tengeri lengyel kikötőket és a vasútvonalakat szinte teljesen lefoglalja az Ukrajnába küldött hadianyag és az onnan érkező élelmiszer. 

„Az orosz szénimport április betiltását nem előzték meg hatástanulmányok. A politikusok nem jöttek rá, hogy a háztartási szenet nem lehet gyorsan és könnyen lecserélni”

 – foglalta össze a helyzetet a Polish Smog Alert környezetvédelmi szervezet szóvivője.