A General Motors még az idén kiterjeszti robotaxi-szolgáltatását az arizonai Phoenix és a texasi Austin városára is, felhasználva leányvállalata, a Cruise önvezető technológiáját. Kyle Vogt, a Cruise alapító-vezérigazgatója a Goldman Sachs konferenciáján elmondta, hogy a tesztüzemük helyszínéül választott San Franciscóban már kiválóan működik a rendszerük, ezért terjesztik ki Amerika más nagyvárosaira is. 

August,21,,2019,San,Francisco,/,Ca,/,Usa,- August 21, 2019 San Francisco / CA / USA - Cruise (owned by General Motors) self driving vehicle performing tests on the city streets; The company is using Chevrolet Bolt vehicles August 21, 2019 San Francisco / CA / USA - Cruise (owned by General Motors) self driving vehicle performing tests on the city streets; The company is using Chevrolet Bolt vehicles
Fotó: Shutterstock

Céljuk még, hogy 2025-re elérjék az évi egymilliárd dolláros árbevételt. A startup formában működő Cruise-ba először még 2016 márciusában invesztált a General Motors (GM). Idén februárban aztán 2,1 milliárd dollárért kivásárolta a Cruise-ból a Softbank által menedzselt Vision Fundot, és további 1,35 milliárd dollárt tolt a vállalkozásba, amelynek piaci értékét szakértők már 30 milliárd dollár körülire becsülik. 

Hogy jó lóra tett-e a Mary Barra vezette GM, az egyelőre legfeljebb valószínűsíthető, a Cruise ugyanis 

nemcsak az utasokat viszi gyors ütemben, hanem a pénzt is. 

Ám mivel az önvezető autózással kapcsolatos fejlesztéseket végző vállalkozások számára a nyereségtermelés nem elvárás, a Cruise mérnökei is nyugodtan dolgozhatnak, és bővíthetik az anyavállalat elektromos autójára, a Chevrolet Boltra épített robotaxi-szolgáltatásukat. 

San Franciscóban már 70 autójuk járja éjszaka a várost, számukat Kyle Vogt szerint az év végéig duplájára vagy triplájára növelik. A texasi Austinban és az arizonai Phoenixben jóval kisebb flottával indulnak. 

A Cruise Phoenixben már beszerezte az összes szükséges engedélyt ahhoz, hogy vezető nélküli autóival fuvarokat vállaljon, legyen szó akár személy-, akár csomagszállításról. Az ottani tesztüzemben egyik befektetője, a Walmart kiskereskedelmi lánc számára nyújtott szolgáltatásokat. Nem lesz egyedül a terepen, ugyanis az Alphabethez tartozó, hasonló profilú Waymo sofőr nélküli önvezető taxijai is dolgoznak Phoenixben. 

A Waymo viszont San Franciscóban egyelőre csak ingyenfuvarokat teljesít, biztonsági sofőrrel a kormány mögött, aki szükség esetén közbe tud avatkozni, és átveheti a jármű irányítását. Néha erre szükség van, a Cruise utasai közül ketten meg is sérültek egy júniusi San Franciscó-i balesetben, mire a cég valamennyi autóját szervizbe rendelte és frissítette a szoftvereiket.

A Cruise finanszírozása nem olcsó, a GM csak a San Franciscó-i robotaxi-üzletág kiépítésén eddig 5 milliárd dollárt veszített, s mióta pénzt is kér a fuvarokért, a mínusz egyre nő. A második negyedévben a Cruise vesztesége 500 millió dollár volt, szemben az egy évvel korábbi 300 millióval. A féléves veszteség pedig a 900 millió dollárt közelítette.

Történik ez épp akkor, amikor a befektetői hangulat kezd szkeptikussá válni, s

egyre többen érzik úri huncutságnak az önvezető autózást, 

és az abba való invesztálást a soha meg nem térülő kategóriába sorolják. Nem véletlenül tett le a GM arról, hogy a Cruise-t a közeljövőben tőzsdére vigye. Optimizmusuk azonban nem csökken, a GM tervei szerint 2030-ban csoportszinten már 50 milliárd dolláros bevételük származhat az automatizált járműszolgáltatásokból és technológiából. Hogy ebből mennyivel veszi majd ki a részét a robotaxi-szolgáltatás, azt nem részletezték.

A Cruise-t egyelőre felveti a pénz, 

3,7 milliárd szabadon elkölthető dollárjuk van és az anyavállalat 5 milliárd dolláros hitelkeretet is nyitott a számukra, hogy abból vásárolhassanak tőlük a teljesen automatizált, a megszokott emberi kezelőszerveket – pedálokat, kormány stb. – nélkülöző Cruise Origin villanyautókat. 

Ugyanakkor megpróbálnak ügyelni a költségeikre is, ezért saját kézbe veszik a csipfejlesztést, mert belátták, hogy az olyan óriásokkal, mint a Nvidia messze nincsenek egy súlycsoportban, hogy alkupozícióról már ne is beszéljünk. A Cruise ezért szakított a grafikus csipeket szállító Nvidiával, és egy meg nem nevezett ázsiai gyártóval lépett partnerségre.

Az Önvezető járművek piacának várható alakulása
 

A robotaxik tömeges elterjedése inkább évtizedes távlatban mérhető, és számos akadály is hátráltatja. Ide tartozik a bizalomhiány, ami például szűk területre és idősávra korlátozza a Cruise robotaxi-szolgáltatását. A cég folyamatos tárgyalásban van a San Franciscó-i hatóságokkal a területhatárok és a 22–06 órás idősáv kiszélesítéséről, egy nagyobb flotta bevetéséről. 

Kyle Vogt, speaks near the new Cruise Origin, at the unveiling of the new, fully autonomous passenger vehicle in San Francisco, Calif., on Tuesday, January 21, 2020,
Fotó: San Francisco Chronicle / Hearst Newspapers via Getty Images 

A leginkább egy közúti metrókocsihoz hasonlítható önvezető Originből 2500-at szeretne a kaliforniai metropolisz útjain látni a Cruise, ehhez már be is adták a kérelmüket. A júniusi baleset és a több esetben is tanácstalanul leálló, moccanni sem képes robotaxik okozta, hatalmas dugók sem javítanak az új technológia társadalmi megítélésén. Akárhogy is, a technológia fejlődését nem lehet megállítani, s előbb, de inkább utóbb nem csak San Francisco utcáin lesz megszokott látvány a robotaxi.