Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) friss statisztikája szerint a múlt hónapban 4,4 százalékkal nőtt az eladott autók száma az tagállamaiban, igaz, a 650,3 ezres darabszám láttán nem bonthatnak pezsgőt sem a gyártók, sem a kereskedők. Ez ugyanis nagyon alacsony az elmúlt évek augusztusi adataival összevetve, és mélyen alatta van a pandémiát megelőző szintnek. 

Budapest 2021.10.19.
Suzuki autószalon, kereskedés, bemutatóterem, szervíz
foto: Kallus György/Világgazdaság, Budapest 2021.10.19.Suzuki autószalon, kereskedés, bemutatóterem, szervízfoto: Kallus György/Világgazdaság
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

De már ennek is örülni lehet. Tegyük hozzá, hogy a kereslettel most sem lenne baj, a kínálattal viszont annál inkább, mivel a beszállítási láncok felszakadozása, az alkatrészellátás esetlegessége és legfőképpen a még mindig nyomasztó csiphiány világszerte leszűkíti a gyártókapacitásokat. A kielégítetlen kereslet és az pedig folyamatosan hajtja felfelé az autók árát.

Az augusztus egyébként az év első két hónapjához hasonlóan

 uborkaszezonnak számít a piacon. 

A négy legnagyobb európai piac mindegyikéből pozitív számok érkeztek, a legnagyobb bővülést Olaszországban mérték 9,9 százalékkal, utána Spanyolország következik a sorban 9,1 százalékkal, ezt Franciaország követi 3,8 százalékkal, míg a legnagyobb európai autópiacon, Németországban csak 3 százalékos pluszt jelentettek. Magyarország 3,6 százalékos plusszal a középmezőnyben helyezkedik el.

Újautó-eladások az Európai Unióban
 

 

Nem mindenhol volt azért uborkaszezon, Portugáliában például 42 százalékkal pörögtek fel az eladások, ezzel a luzitánok lettek augusztus Európa-bajnokai. Harminc százalék feletti bővülést mértek Bulgáriában, Írországban és Görögországban. A lista végén meglepő módon Dánia található, ahol tényleg kiürülhettek az autószalonok, és tombolt a vakáció, erre utal a 19,5 százalékos éves visszaesés.
A márkák versenyében 

a Volkswagen csoport áll az élen,

augusztusban a piaci részesedése 26,5 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 25,6 százalékról. A Stellantis követi, a Peugeot csoport és a Fiat-Chrysler fúziójával tavaly januárban létrejött autóipari óriás 17,9-ről 19 százalékra növelte piaci részesedését. 

A francia Renault számain nyomot hagyott az oroszországi piac elvesztése, ez tükröződik a 10,6-ről 9,4 százalékra mérséklődött piaci részesedésben, de a 124 ezer eladott autójukkal még így is szilárdan őrzik harmadik helyüket Európában.