Októberben a tizenhatodik egymást követó hónapban, 6,6 százalékkal csökkent az új haszongépjárművek regisztrációja az EU-ban az előző év azonos hónapjához képest – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adataiból.

Automotive And Energy Industries
Fotó: NurPhoto

Az  ACEA szerint a visszaesés mögött az áll, hogy mérséklődött a kereslet a 3,5 tonna alatti, könnyű haszongépjárművek iránt.

Idén az első tíz hónapban az haszongépjárművek regisztrációja 16,8 százalékkal, 1,3 millió darabra csökkent a tavalyi év azonos időszakával összevetve. A négy legnagyobb (német, olasz, spanyol, francia) piac közül a spanyolországi esett vissza a legmeredekebben közel 21 százalékkal, s a franciaországi követtt több mint 19 százalékkal.

A fogyatkozás leginkább a 3,5 tonnás vagy annál könnyebb haszonjárműveket érintette: az új furgonok regisztrációja az első kilenc hónapban 20,6 százalékkal, egymillióra csökkent az egy évvel ezelőtti azonos periódushoz képest. Magyarország esetében 20,3 százalékos visszaesés figyelhető meg, ami majdnem pontosan megegyezik az uniós átlaggal. A kategória eladásai idén októberben 13,9 százalékkal mérséklődtek 2021 októberéhez képest az EU-ban.

A 16 tonnánál nehezebb, valamint a 3,5 és 16 tonna közötti járművek esetében enyhe emelkedés figyelhető meg: az előbbieknél az első tíz hónapban az új nehéz tehergépkocsik regisztrációja 5,9 százalékkal nőtt a tavalyi év január–októberi időszakához képest az unióban, Magyarországon pedig több mint 30 százalékkal, vagyis bőven átlag felett.

A közepesen nehéz haszonjárművek esetében az értékesítés 2,7 százalékkal emelkedett az első tíz hónapban az előző év azonos időszakához, míg októberben 16 százalékkal ugrottak meg az eladások 2021 októberéhez képest. A 3,5 tonnás vagy annál nehezebb buszok értékesítése 2,4 százalékkal csökkent az első tíz hónapban a tavalyi januári–októberi periódushoz képest.

Oroszország újraindítja a szovjet kori Moszkvics gyártását

Szerdán beindította a moszkvai volt Renault-gyárat Oroszország. Az üzemet májusban adta el egy euróért a francia gyártó, mivel a háborúra hivatkozva kivonult az országból. Az orosz autó- és motorfejlesztési intézet bejelentette, hogy az üzemben a Moszkvics gyártását fogják újraindítani. A márka gyártása 2010-ben állt le.