Az Európai Bizottság vizsgálja, hogy a repülőgépeket felvegyék-e a fenntartható finanszírozás rendszerébe, abba a keretbe, amellyel a magántőkét környezetbarát beruházásokba irányítják.
A légiipar szerint azok a repülők is ilyenek, amelyek elsősorban kőolajból készült hajtóanyagot égetnek el, hiszen utasonként akár ötödével kevesebb károsanyagot bocsátanak ki, mint a régebbi modellek.
Az európai repüléstechnikai ipar szakmai szervezete, az ASD szerint napjainkban még fontosabbá vált a polgári repülés bevonása az uniós adórendszerbe, miután az Egyesült Államok jelentős támogatást nyújt a saját légiszektorának.
Tíz iparági szervezet szerint, ha a bizottság elutasítja ezt az osztályozást, az akadályozná a légi közlekedési ágazat szén-dioxid-mentesítési erőfeszítéseit, és aláásná az uniós fenntarthatósági célkitűzéseket.
Szakértők szerint a légiipar a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 2 százalékáért felelős.
A klímavédők szerint, ha engednek az iparágnak, fennáll majd annak a kockázata, hogy a hagyományos meghajtású repülők a szén-dioxid-kibocsátásuk ellenére is fenntartható befektetésnek minősüljenek.
Jo Dardenne, a Transport & Environment környezetvédelmi lobbicsoport légiigazgatója elmondta, hogy a mindössze kevéssel hatékonyabb repülőgépek környezetbarátnak minősítése megtévesztés lenne.
Ezek a repülőgépek valóban kicsivel kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, de attól még nem lehet őket fenntarthatónak nevezni. A keretrendszernek a valódi zöld légi közlekedésbe – azaz a tiszta üzemanyagokra és a nullakibocsátású repülőgépekre – kellene irányítania a befektetéseket
– mondta Dardenne a Financial Timesnak.
A keretrendszerben tavaly egyes gáz- és nukleáris projekteket is zöldberuházásnak minősítettek.