A különböző generációs megközelítések, a korcsoportokra jellemző világlátás nemcsak a társadalomtudományok, hanem a gazdaság számára is fontos téma lett. A 18–24 év közötti korosztály, az úgynevezett Z generáció, melynek képviselői egyre nagyobb számban jelennek meg a 21. századi munkaerőpiacon, gyakran megkapják, hogy mennyire nem tudnak alkalmazkodni, a munkahelyeken nehéz őket motiválni, nem terhelhetők. Mindez rányomja bélyegét a munkáltatókkal való viszonyukra is.
A probléma összetett, hiszen az idősebb generációhoz képest őket elsősorban különböző juttatási csomagokkal, top fizetéssel, céges autóval, a ranglétra fokait átugorva menedzseri pozícióval lehet leginkább motiválni. Új fogalmakat is alkotnak, mint például a „mentális egészségnap”. A Covid óta világszerte elterjedt home office üzemmódot leginkább kényszernek élik meg. A mentális egészségüket féltők viszont ezeket a potyanapokat szükségesnek tartják a hatékony munkavégzéshez. Emellett
rugalmasságot és autonómiát várnak el a munkáltatótól.
Munkahelyi attitűdöket vizsgáló szakemberek azon az állásponton vannak, hogy érdemes a munkahetet egy meetinggel indítani, ami az együttműködő kommunikáción keresztül a munkahelyi teljesítménynek is használ. Így egy hétindító videómegbeszélés alkalmával a home office magányának kínjait is könnyebben viselik az ifjabb generáció tagjai.
Még csak kedd van, de akik nem otthonról dolgoznak, azoknak máris elegük van a napi ingázásból. Ők távmunkát szeretnének, de a technológiai hátteret a munkáltatóktól várják el. Nem szeretnék ugyanis erre a saját pénzüket költeni. Azonban egyik megoldás sem tűnik igazán jónak. A home office elmagányosít, az ingázás fizikailag éget ki.
A Covid-járvány alatt számos cég rájött, hogy költséghatékonyabb, ha a munkavégzés helyét átszervezik a munkavállaló otthonába vagy egy kávézóba, de dolgozhatnak a buszon vagy az autóban ülve is, ezzel
újragondolva a „munkahely” szitokszót.
Feltéve persze, ha megvannak hozzá a megfelelő technikai eszközök.
Több sem kellett az olyan márkáknak, mint például a Jabra, amely pont a Z generáció igényeire specializálódott. Piacra dobott egy vezeték nélküli, beépített zajszűrős, mikrofonos fejhallgatót, az Evolve 2-t, hogy elviselhetővé tegye a csoportos meetingeket. Ám a telefonjainkba és a laptopjainkba épített kamerák sem elegendők egy hosszú online konferenciához. A Jabra erre is talált megoldást, és arra is figyelt, hogy a videós megbeszélések alatt a lehető legjobban nézzünk ki a kamerában.
A technológiába való beruházás a cégek részéről hosszú távú befektetésnek számít az új munkavállalók ösztönzéséhez és megtartásához. Annál is inkább, mert a Z generáció, vagy más néven a digitális benszülöttek, akik beleszülettek a digitalizációba, már olyan technológiai jártassággal és igénnyel rendelkeznek, hogy számukra a korábbi generációk technológiai komfortzónájához való alkalmazkodás értelmetlen helyzeteket teremthet. Jogos a kérdés, hogy mit kezdjenek olyan főnökkel vagy munkatárssal, akit még legfeljebb csak a televízió szocializált.
A to-do lista készítése vagy a színes post-it hasznos, de már nem biztos, hogy elég.
Úgy tűnik, nincs mit tenni, fel kell venni a multitaskinghoz szokott új generáció fordulatszámát.