BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy bővítést tervez sanghaji gyárában a Tesla, de Kína válasza még várat magára

Egy elektromos autó gyártása Kínában 20 százalékkal olcsóbb, mint máshol. A Tesla jelentősen megnövelné gyártókapacitásait az ázsiai országban.

A Tesla tervei között szerepel, hogy bővíti gyártókapacitását Sanghajban. Ennek megvalósítása azonban attól függ, hogy Kína jóváhagyja-e a gyár mellett található, 70 hektáros korábbi mezőgazdasági terület fejlesztését – számolt be a Reuters . A terület használaton kívül van. Korábban Peking a kínai elektromosjármű-ipar fejlesztésének ösztönzése miatt szinte a tenyerén hordozta a Teslát, azonban Elon Musk cége most saját sikerének áldozatává válhat.

Aerial photos show Tesla Gigafactory in Shanghai
Aerial photos show the Tesla Gigafactory in Shanghai, China, 2 June, 2023. (Photo by stringer / ImagineChina / Imaginechina via AFP)
Nagy bővítést tervez sanghaji gyárában a Tesla. Fotó: AFP

Kína ugyanis a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártó országává fejlődött, és éves szinten 10 millió autóval többet gyártanak az országban, mint amennyit a piac felvesz. Ez a 10 milliós többlet az észak-amerikai termelési volumen kétharmadát teszi ki.

A Tesla érvelhet úgy, hogy ha új termékei vannak, akkor új gyárra van szükség hozzájuk, azonban a kínai kormány egy túlkínálat irányába mozgó piacot lát maga előtt

– nyilatkozta Bill Russo, az Automobility sanghaji tanácsadó cég alapítója és vezérigazgatója.

Ráadásul Pekingnek nem feltétlenül érdeke az, hogy a kínai cégek versenytársát erősítse.

A Tesla korábban részletesen kifejtette, hogy a jelenlegi üzemétől nagyjából három kilométerre lévő új telephelyen az éves gyártókapacitását 450 ezer járművel tudná növelni, ami a kiskereskedelmi értékesítés során több mint 18 milliárd dollárt hozna a konyhára. 

A Tesla jelenleg is működő sanghaji üzemét alig egy év leforgása alatt építették fel 2019–2020-ban, 2022-ben 711 ezer Model 3 és Model Y járművet gyártottak itt, a maximális kapacitás évi egymillió jármű. A vállalat ambiciózus célja, hogy 2030-ig 20 millió autót adjon el világszerte, amihez a tavaly értékesített 1,1 millió autónál többet kell eladnia. Ehhez újabb ázsiai piacokon erősítene, elsősorban Indiában és Indonéziában.

A Kínában történő gyártás akár 20 százalékos költségelőnyt is jelenthet a máshol gyártott elektromos autókhoz képest.

Bill Russo szerint évekkel ezelőtt Kínának szüksége volt a Teslára ahhoz, hogy beindítsa a hazai piacot, és népszerűsítse az elektromos járműveket a kiskereskedelmi fogyasztók körében. Napjainkban azonban már a Teslának van inkább szüksége Kínára, mert az ázsiai országban kiépült ellátási láncok és alacsonyabb termelési költségek globális előnyt jelentenek a cég számára.

Az elektromos autót gyártó cég Kínától való függősége ugyanakkor kellemetlen az Egyesült Államok számára. A Biden-adminisztrációnak az az egyértelmű célkitűzése, hogy az autógyártókat és az akkumulátorgyártókat a határain belül tartsa, ennek érdekében számos ösztönzővel jutalmazza a belföldön működő iparági szereplőket. 

A Tesla nyomába eredne az árait baltával farigcsáló Nio

Egységesen 1,44 millió forintnyi árkedvezménnyel árulja villanyautóit a Nio, a kínai Tesla-rivális apadó forgalmának felfutását reméli a lépéstől. Ugyanakkor több eddig ingyenes szolgáltatásukból visszavesznek, az új vásárlók például nem minden modelljük mellé kapnak komplett otthoni töltőoszlopot.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.