A Tesla tervei között szerepel, hogy bővíti gyártókapacitását Sanghajban. Ennek megvalósítása azonban attól függ, hogy Kína jóváhagyja-e a gyár mellett található, 70 hektáros korábbi mezőgazdasági terület fejlesztését – számolt be a Reuters . A terület használaton kívül van. Korábban Peking a kínai elektromosjármű-ipar fejlesztésének ösztönzése miatt szinte a tenyerén hordozta a Teslát, azonban cége most saját sikerének áldozatává válhat.

Aerial photos show Tesla Gigafactory in Shanghai
Aerial photos show the Tesla Gigafactory in Shanghai, China, 2 June, 2023. (Photo by stringer / ImagineChina / Imaginechina via AFP)
Nagy bővítést tervez sanghaji gyárában a Tesla. Fotó: AFP

Kína ugyanis a világ legnagyobb elektromosjármű-gyártó országává fejlődött, és éves szinten 10 millió autóval többet gyártanak az országban, mint amennyit a piac felvesz. Ez a 10 milliós többlet az észak-amerikai termelési volumen kétharmadát teszi ki.

A Tesla érvelhet úgy, hogy ha új termékei vannak, akkor új gyárra van szükség hozzájuk, azonban a kínai kormány egy túlkínálat irányába mozgó piacot lát maga előtt

– nyilatkozta Bill Russo, az Automobility sanghaji tanácsadó cég alapítója és vezérigazgatója.

Ráadásul Pekingnek nem feltétlenül érdeke az, hogy a kínai cégek versenytársát erősítse.

A Tesla korábban részletesen kifejtette, hogy a jelenlegi üzemétől nagyjából három kilométerre lévő új telephelyen az éves gyártókapacitását 450 ezer járművel tudná növelni, ami a kiskereskedelmi értékesítés során több mint 18 milliárd dollárt hozna a konyhára. 

A Tesla jelenleg is működő sanghaji üzemét alig egy év leforgása alatt építették fel 2019–2020-ban, 2022-ben 711 ezer Model 3 és Model Y járművet gyártottak itt, a maximális kapacitás évi egymillió jármű. A vállalat ambiciózus célja, hogy 2030-ig 20 millió autót adjon el világszerte, amihez a tavaly értékesített 1,1 millió autónál többet kell eladnia. Ehhez újabb ázsiai piacokon erősítene, elsősorban Indiában és Indonéziában.

A Kínában történő gyártás akár 20 százalékos költségelőnyt is jelenthet a máshol gyártott elektromos autókhoz képest.

Bill Russo szerint évekkel ezelőtt Kínának szüksége volt a Teslára ahhoz, hogy beindítsa a hazai piacot, és népszerűsítse az elektromos járműveket a kiskereskedelmi fogyasztók körében. Napjainkban azonban már a Teslának van inkább szüksége Kínára, mert az ázsiai országban kiépült ellátási láncok és alacsonyabb termelési költségek globális előnyt jelentenek a cég számára.

Az elektromos autót gyártó cég Kínától való függősége ugyanakkor kellemetlen az Egyesült Államok számára. A Biden-adminisztrációnak az az egyértelmű célkitűzése, hogy az autógyártókat és az akkumulátorgyártókat a határain belül tartsa, ennek érdekében számos ösztönzővel jutalmazza a belföldön működő iparági szereplőket. 

A Tesla nyomába eredne az árait baltával farigcsáló Nio

Egységesen 1,44 millió forintnyi árkedvezménnyel árulja villanyautóit a Nio, a kínai Tesla-rivális apadó forgalmának felfutását reméli a lépéstől. Ugyanakkor több eddig ingyenes szolgáltatásukból visszavesznek, az új vásárlók például nem minden modelljük mellé kapnak komplett otthoni töltőoszlopot.