Bizton állítható, hogy a világ legismertebb pizzamárkája kínálja a legolcsóbb pizzát a Földön. A Domino’s Pizza 49 rúpiáért, azaz átszámítva 202 forintért adja India-szerte az olaszok által híressé tett ételt. Összehasonlításképpen Sanghajban a Domino’s Pizza legolcsóbb pizzája átszámolva körülbelül 1285, San Franciscóban pedig 4059 forintba kerül internetes rendelés esetén.

INDIA-BOLLYWOOD-DOMINOS-BENDRE
A Domino’s Pizza árulja a legolcsóbb pizzát a Földön: az indiai ára átszámítva mintegy 200 forint.
Fotó: AFP

India legnagyobb gyorsétteremláncának legolcsóbb, 200 forintos pizzája egyszerű, de nagyszerű: 18 centiméter átmérőjű tészta megszórva bazsalikommal, petrezselyemmel és sajttal.

A Domino első számú piaca az Egyesült Államok, amelyet India követ. Sameer Khetarpal a franchise ottani vezérigazgatója elmondta, hogy szeretnék, ha a cég nevével összeforrna a még februárban bevezetett 49 rúpiás ár. Éppen ezért az éttermeikben személyesen és online is megvásárolható a termék. Céljuk, hogy az növekedése közepette tarthassák a világ legolcsóbb pizzájának címét.

Drágulnak az élelmiszerek Indiában, nagy a verseny az étteremláncok közt

Az infláció a világ legnépesebb gazdaságát is sújtja: az élelmiszerek árszínvonal-növekedése júniusban 4,5 százalék volt, de tavaly októberben még a 8,6 százalékot is elérte éves összevetésben. Az indiai fogyasztók ráadásul rendkívül árérzékenyek. A nagy nemzetközi vállalatok versenyre kényszerülnek az 1,4 milliárd fős országban, ahol 10 rúpiáért, azaz 41 forintért már street foodot kapni.

A Reuters megkérdezte néhány nagy étteremlánc vezetőjét arról, hogyan kívánják megtartani a piaci részesedésüket Indiában az árak növekedése közepette. Mint kiderült, sokan azt a stratégiát követik, hogy olcsó alapételt kínálnak, amihez számos kiegészítőt és frissítőt rendelhetnek a fogyasztók.

A Domino’s Pizza 1816 indiai üzletét a Jubilant FoodWorks üzemelteti. Sameer Khetarpal igazgató elmondta, hogy minden héten értekezletet tart a költségek csökkentésének lehetőségeiről, ugyanis 70 százalékkal esett a vállalat nyeresége az év első három hónapjában. 

A vállalat a költségcsökkentés meghökkentő módját választotta decemberben, amikortól is felezett, a borítójuktól megszabadított dobozokban kezdte árulni a pizzákat. A Jubilant végül 635 millió dolláros bevételt szerzett tavaly a pizzázóiból. 

A Pizza Hut sem teszi magasra a lécet: 79 rúpiás (326 forintos) pizzát dobott a piacra tavaly Indiában.

Az ottani franchise-tulajdonos, a Sapphire Foods szerint ez a márka legolcsóbb terméke a világon, s a fiatalok közt kifejezetten népszerű. A McDonald’s pedig június óta féláron kínálja egyes ételeit.

Indiában már korábban is nagy volt a szakadék a szegények és a gazdagok között, s az elmúlt hónapokban csak szélesedett. Például a paradicsom ára több mint a négyszeresére nőtt. A Jubilant májusban tájékoztatott arról, hogy éves szinten a sajt 40 százalékkal, a csirkehús és a papírdobozok 30 százalékkal kerülnek többe. 

Az élelmiszerár-növekedés mindig a szegényeket sújtja a legjobban. A gazdagokat nem kell félteni, a luxustelefonok és -autók, valamint a drága ételek eladásai csúcsokat döntögetnek.

Az Euromonitor International becslése szerint India gyorséttermi forgalma 5 milliárd dollárra rúg, ebből 2,1 milliárd dollárnyit a pizzát, a hamburgert és csirkés ételeket forgalmazó láncok szállítanak. Ezt összehasonlítva az Egyesült Államok 341, illetve Kína 137 milliárd dolláros hasonló bevételeivel elmondható, hogy Indiában bőven van még tér a gyorséttermek növekedéséhez.

Agyonverik drágulásban Európát a magyar pizzák

 Magyarországon szép lassan luxustermékké válik a pizza: sehol nem drágult ugyanis olyan mértékben az olaszok nemzeti eledele, mint nálunk. Egy év leforgása alatt közel másfélszeresére nőtt a közkedvelt étel ára. Rossz hír, hogy a lángos tartja vele a lépést.