Az autóipari dolgozók szakszervezetének (UAW) tagjai vasárnap tovább folytatták a három nagy „detroiti” gyártó, a Ford, a General Motors (GM) és a Stellantis ellen a sztrájkjukat, s bár a vállalatok a követelések több pontját is hajlandók voltak elfogadni, a megmozdulás vége egyelőre még nincs a láthatáron – írta a Retuers.

Members of the UAW (United Auto Workers) picket and hold signs outside of the UAW Local 900 headquarters across the street from the Ford Assembly Plant in Wayne, Michigan on September 15, 2023. The US auto workers' union announced the start of a strike at three factories just after midnight on Friday, September 15, as a deadline expired to reach a deal with employers on a new contract."Tonight, for the first time in our history, we will strike all three of the Big Three at once," UAW President Shawn Fain said in a webcast two hours before the midnight contract expiration at the three major automakers. (Photo by Matthew Hatcher / AFP)
Fotó: Matthew Hatcher / AFP

Mintegy 12 700 UAW-dolgozó továbbra is sztrájkol egy közös munkaügyi akció keretében, amely három amerikai összeszerelő üzemet érint – egyet-egyet a három nagy autógyártó mindegyikénél –, miután a korábbi négyéves munkaszerződések csütörtökön éjfélkor lejártak.

A szakszervezet és a gyártók képviselői szombaton késő estig tárgyaltak, a megbeszéléseket a GM vasárnap is folytatja, az elmúlt évtizedek legambiciózusabb munkaügyi akciója ugyanis súlyos kieséseket okoz a küszködő vállalatok számára.

A Stellantis szombaton közölte, hogy megemelte az ajánlatát, és 20 százalékos emelést javasolt a négy és fél éves szerződéses időszak alatt, amit egy azonnali 10 százalékos emeléssel egészítene ki.

Ez megegyezik a GM és a Ford ajánlatával, ám elmarad attól a 40 százalékos béremeléstől, amelyet az UAW 2027-ig követel, az azonnali 20 százalékról nem is beszélve.

Mark Stewart, a Stellantis észak-amerikai operatív igazgatója szombaton újságíróknak elmondta, hogy az UAW elutasította az Illinois állambeli Belvidere-ben található összeszerelő üzem újraindítására vonatkozó ajánlatát, amely több száz munkahelyet teremthetett volna, és inkább a saját béremelésük érdekében sztrájkoltak.

Az akció miatt leállt a termelés három – michigani, ohiói és missouri – üzemben, amire a vállalatok tömeges leépítésekkel válaszoltak.

A sztrájkkal párhuzamosan a Ford bejelentette, hogy michigani gyárában mintegy 600 dolgozót határozatlan időre elbocsát, a GM pedig több mint kétezer alkalmazottjától vált meg Kansasben, és azt is bejelentette, hogy az alkatrészhiány miatt több gyárat is le fog állítani, ha a munkabeszüntetés nem ér véget.

A magasabb bérek mellett az UAW rövidebb munkahetet, a meghatározott juttatású nyugdíjak visszaállítását és erősebb munkahelyi biztonságot követel, mivel a dolgozók attól tartanak, hogy az elektromos járművek térnyerésével ki fognak szorulni a hagyományos autóiparral együtt.