Az elmúlt évtizedek legnagyobb sztrájkja kezdődött meg pénteken az Egyesült Államokban: a General Motors, a Ford és a Stellantis 12 700 dolgozója szüntette be a munkát három autógyárban, miután nem sikerült határidőre megállapodni a United Auto Worker (UAW) szakszervezettel az új kollektív szerződésről.

Members of the UAW (United Auto Workers) picket and hold signs outside of the UAW Local 900 headquarters across the street from the Ford Assembly Plant in Wayne, Michigan on September 15, 2023. The US auto workers' union announced the start of a strike at three factories just after midnight on Friday, September 15, as a deadline expired to reach a deal with employers on a new contract."Tonight, for the first time in our history, we will strike all three of the Big Three at once," UAW President Shawn Fain said in a webcast two hours before the midnight contract expiration at the three major automakers. (Photo by Matthew Hatcher / AFP)
A szakszervezet a három nagy autógyártót célozza.
Fotó: Matthew Hatcher / AFP

A három autógyártó tőzsdei árfolyama azonnal megérezte a sztrájkot, a kereskedés kezdete előtt a Ford részvényeinek értéke 2,3, a GM-é 1,7, a Chryslert birtokló Stellantisé több mint 1 százalékkal esett.

„A UAW megkezdte a sztrájkot mind a Három Nagynál” – jelentette be az X-en a szakszervezet. A munka három olyan gyárban állt le, ahol nagyon nyereséges és keresett modelleket szerelnek össze: a GM teherautókat és furgonokat gyártó missouri üzemében, a Ford Ranger pick-upot és Bronco SUV-t készítő wayne-i egységében, valamint a Stellantis toledói gyárában, ahol a Jeep Wangler és a Gladiátor jön le a szalagról.

A Stellantisnál 5800, a GM-nél 3600, a Fordnál pedig 3600 munkás sztrájkol

magasabb bérekért – tudósított a CNBC. Shawn Fain, a UAW elnöke szerint csak fényezők és az összeszerelő szalag mellett dolgozók sztrájkolnak. „Meg kell tennünk, amit meg kell tennünk, hogy megkapjuk a részünket a gazdasági és társadalmi igazságosságból ebben a sztrájkban. Addig leszünk itt, amíg ez meg nem történik. És nem számít, mennyi időbe telik” – jelentette ki Fain a Ford Wayne-ben lévő üzeme előtt, hozzátéve, hogy kiterjesztik a munkabeszüntetést, ha nem teljesülnek a követeléseik.

Members of the UAW (United Auto Workers) picket and hold signs outside of the UAW Local 900 headquarters across the street from the Ford Assembly Plant in Wayne, Michigan on September 15, 2023. The US auto workers' union announced the start of a strike at three factories just after midnight on Friday, September 15, as a deadline expired to reach a deal with employers on a new contract."Tonight, for the first time in our history, we will strike all three of the Big Three at once," UAW President Shawn Fain said in a webcast two hours before the midnight contract expiration at the three major automakers. (Photo by Matthew Hatcher / AFP)
A szakszervezet vezetője szerint addig tartanak ki, ameddig csak kell.
Fotó: Matthew Hatcher / AFP

A tudósítás szerint szokatlan módon Fain egyszerre tárgyalt mind a három autógyártó képviselőjével, és nem sok kompromisszumkészséget mutatott a szakszervezet kívánságait illetően.

A UAW többek között a órabér 40 százalékos emelését, 32 órás munkahetet, a hagyományos nyugdíjakhoz való visszatérést, a javadalmazási szintek megszüntetését és a megélhetési költségek kiigazításának (COLA) visszaállítását, a nyugdíjasoknak járó juttatások, valamint a szabadság emelését követeli.

Az egyeztetésbe beszállt még Joe Biden elnök is, aki szereti hangsúlyozni saját munkásmúltját, és támogatja a szakszervezeteket. Az elnök beszélt Fainnel és az autógyártók képviselőivel is, de nem ért el eredményt.

Members of the UAW (United Auto Workers) picket and hold signs outside of the UAW Local 900 headquarters across the street from the Ford Assembly Plant in Wayne, Michigan on September 15, 2023. The US auto workers' union announced the start of a strike at three factories just after midnight on Friday, September 15, as a deadline expired to reach a deal with employers on a new contract."Tonight, for the first time in our history, we will strike all three of the Big Three at once," UAW President Shawn Fain said in a webcast two hours before the midnight contract expiration at the three major automakers. (Photo by Matthew Hatcher / AFP)
A Ford szerint így is sokkal magasabbak a munkaköltségek, mint a versenytársaknál.
Fotó: Matthew Hatcher / AFP

A Ford szerint a követelések teljesítése azt jelentené, hogy a jelenleginek több mint a duplájára nőnének a cégek munkaerőköltségei,

pedig azok már így is sokkal magasabbak, mint a Tesláé, a Toyotáé és más, az Egyesült Államokban működő külföldi gyártóké, amelyeknél nincsenek szakszervezetek. A három gyár emiatt „csak” 20 százalékos órabéremelést ajánlott, ami így is jelentősen meghaladja a 3,7 százalékos inflációt.

A Reuters emlékeztetett, hogy a célzott sztrájk arra is jó, hogy csökkenti a szakszervezet költségeit. A UAW-nek 825 millió dolláros sztrájkalapja van, ez azonban eltörpül a több milliárd dolláros likviditáshoz képest, amelyet az autógyártók a robusztus nyereségéből halmoztak fel.

A sztrájk ráadásul egyelőre fennakadásokat sem okoz a forgalomban, mivel a Stellantisnál több mint 90 napra elegendő Jeep van raktáron. A toledói gyár egyhetes leállása azonban több mint 380 millió dollárral csökkentheti a cég bevételét.