A kínai elektromosautó-ipar atyja elmondta, hogyan lehetne elkerülni a vámháborút
A kínai elektromosautó-ipar atyjának tartott egykori miniszter, Van Kang szerint Európának és Kínának újra a tárgyalóasztalhoz kellene ülnie egy beruházási megállapodás érdekében.

Az EU-ban sincs egyetértés a vámokról
A tudományos és technikai tárcát 2007 és 2018 között vezető Van szerint ideje mérsékelni a kereskedelmi feszültséget, melynek keretében az Európai Unió akár 48 százalékos vámok kivetését tervezi az elektromos járművekre. Van szerint azonban ezek
a vámok politikailag motiváltak, és azokat nem is támogatja mindegyik ország.
A volt miniszter elmondta, hogy Kína már most is része a világpiacnak, így nem lesz konszenzus a kereskedelmi korlátok felállításában. A Világgazdasági Fórum nyári Davos-rendezvényén, a kínai Dalianban Van felhívta a figyelmet arra, hogy több uniós ország is ellenzi ezeket a lépéseket.
A vámok életbe lépésének megelőzésén vagy azok felpuhításán dolgozik például Németország is, és Robert Habeck gazdasági miniszter a múlt héten Pekingben tárgyalt – idézi fel a Bloomberg. A német ellenkezés hátterében az is állhat, hogy a kínai válaszcsapás különösen érzékenyen érinthet olyan német autógyártókat, mint a BMW és a Volkswagen. Peking ráadásul utalt is arra, hogy 25 százalékra emelheti a vámot a nagy motorral ellátott autók körében. A kínai kereskedelmi minisztérium pedig a konyak és a sertéshús kapcsán jelentett be dömpingellenes vizsgálatot.
Van szerint az európai vámok nemcsak politikailag motiváltak, de értelmetlenek is, különösen, ha azok a technológiai innováció ellen irányulnak. Ezért a legfontosabb a tárgyalások folytatása.
A beruházások jelenthetik a gyógyírt
A volt miniszter szerint az európai pánikot részben az okozza, hogy a kínai exporttal nem tartottak lépést a külföldi beruházások, ezért is lenne fontos visszatérni a tárgyalásokhoz az átfogó beruházási megállapodásról.
A megállapodás ratifikációját az Európai Parlament 2021-ben fagyasztotta be, miután Kína válaszcsapással élt a hszincsiangi emberijog-sértések miatt kivetett nyugati szankciók után.
A kínai EV-politika egyik fő tervezőjének tartott Van továbbra is befolyásos szereplő hazájában, korábban pedig több mint egy évtizedig élt Németországban, ahol tanult, majd az Audinál dolgozott.


