Javulás után decemberre vonatkozóan a vártnál jóval nagyobb mértékben romlott, május óta a legalacsonyabb szintre esett vissza a fogyasztói hangulat Németországban a GfK piackutató intézet felmérése szerint.
A GfK decemberi német fogyasztói hangulatindexe mínusz 23,3 pontra esett az előző havi mínusz 18,4 pontról a várt 18,8 pont helyett.
Az év utolsó hetei a fogyasztói hangulat jelentős visszaesésével zárulnak. A decemberre mért mínusz 23,3 pont a legalacsonyabb szint az ez év májusi mínusz 24,0 pont óta. A németországi fogyasztói hangulat tehát jelenleg a 2023 végi szinthez hasonlóan alakul
– kommentálta a felmérés megállapításait Rolf Bürkl, a GfK fogyasztói szakértője.
Van egy másik bizonytalansági tényező is: Németországban egyre bizonytalanabbnak érzik állásukat a munkavállalók, az iparban valóban vannak létszámleépítések, és a fizetésképtelenségek száma is emelkedett az utóbbi időben.
Röviden: a fogyasztói légkör továbbra is rossz.
– tette hozzá.
Az elkövetkező tizenkét hónapra vonatkozó jövedelmi várakozások meredeken, 17,2 ponttal mínusz 3,5 pontra, kilenchavi mélypontra csökkentek, ami a recessziós aggodalmakra, a növekvő munkanélküliségre és a csökkentett növekedési előrejelzésekre vezethető vissza.
A vásárlási hajlandóság szintén csökkent,
1,3 pontot veszítve mínusz 6,0 pontra, ami a pandémia korai szakaszának a szintje alatti visszafogott fogyasztói hajlandóságot tükröz. A megtakarítási szándék viszont 4,7 ponttal erősödött, ami szintén negatív hatással volt az index értékére.
A gazdasági helyzet megítélését számszerűsítő mutató már a negyedik egymást követő hónapban csökkent, decemberre vonatkozóan mínusz 3,6 pontra.
A 2024-re és 2025-re vonatkozó GDP-növekedési előrejelzés továbbra is szerény, 0,4 százalékos. Összességében a gazdasági bizonytalanság és a csökkenő jövedelmi bizalom miatt a fogyasztói hangulat továbbra is erősen pesszimista.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.